DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2018.42 Fraza do cytowania: Cisińska A Specyfika pracy pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania w opinii studentów. Piel Pol. 2018;4(70):346–352. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2018.42 Wstęp. Podstawowymi aktami prawnymi, uszczegóławiającymi zapisy Ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, są rozporządzenia regulujące pracę i zadania pielęgniarki w środowisku nauczania i wychowania (higienistki szkolnej): Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 28 sierpnia 2009 roku w sprawie organizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą oraz Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 24 września 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej.
Cel. Celem pracy było przybliżenie specyfiki pracy pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania w opinii studentów pielęgniarstwa.
Materiał i metody. Badanie zostało przeprowadzone w semestrze zimowym w roku akademickim 2016/2017 wśród studentów III roku Wydziału Nauk o Zdrowiu Oddział Pielęgniarstwa i Położnictwa Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Wśród ankietowanych było 86 kobiet i 6 mężczyzn. W badaniu zastosowano metodę sondażu diagnostycznego (ankiety) własnego autorstwa. Kwestionariusz składał się z 12 pytań (otwartych i zamkniętych) dotyczących m.in. percepcji i oceny pracy pielęgniarki w środowisku nauczania i wychowania, zainteresowania pracą zawodową w medycynie szkolnej oraz ewaluacją wiedzy i umiejętności, kształconych w toku zajęć z przedmiotu medycyna szkolna.
Wyniki. Zastanawiający jest fakt, że zdecydowana większość badanych – 78,3% – nie wyraziła zainteresowania pracą jako pielęgniarka szkolna.
Wnioski. Organizacja opieki profilaktycznej nad dziećmi i młodzieżą szkolną w ramach systemu podstawowej opieki zdrowotnej wymaga modyfikacji systemowych.
Słowa kluczowe: nurse, environment and education, student.
|
|