Bariery w dostępie do szkoleń podnoszących kwalifikacje zawodowe pielęgniarek

Kliknij autora aby wyszukać wszystkie publikowane przez niego artykuły:
Aleksandra Kielan, Mariusz Panczyk, Lucyna Iwanow, Dorota Bugajec, Joanna Skonieczna, Dominik Olejniczak, Joanna Gotlib

4 (70) 2018 s. 353–357
Kliknij aby wrócić do spisu treści
353_4_70_2018.pdf
Cyfrowa wersja artykułu (plik PDF)

DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2018.43

Fraza do cytowania: Kielan A, Panczyk M, Iwanow L, Bugajec D, Skonieczna J, Olejniczak D, Gotlib J Bariery w dostępie do szkoleń podnoszących kwalifikacje zawodowe pielęgniarek. Piel Pol. 2018;4(70):353–357. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2018.43

Wstęp. Pielęgniarki mają ustawowy obowiązek stałego aktualizowania swojej wiedzy i umiejętności zawodowych. Stwarzanie odpowiednich warunków sprzyjających kształceniu podyplomowemu pielęgniarek wymaga znajomości przeszkód w dostępie do szkoleń. Celem badania była analiza opinii i doświadczeń pielęgniarek na temat barier w dostępie do kursów i szkoleń podnoszących kwalifikacje zawodowe. Materiał i metody. W badaniu brało udział 1244 pielęgniarki – uczestniczki egzaminów specjalizacyjnych orgaznizowanych przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych w Warszawie. Badanie przeprowadzono w sesji jesiennej w 2014 roku metodą sondażu diagnostycznego, z użyciem autorskiego kwestionariusza składającego z 7 pytań na 5-stopniowej skali Likerta dotyczących oceny barier w dostępie do szkoleń. Ankietę uzupełniono o dodatkową część pozwalającą na zbieranie danych socjodemograficznych. Wyniki. Im wyższy poziom wykształcenia pielęgniarek, tym większe było znaczenie bariery finansowej w dostępie do szkoleń. Najsilniejszy wpływ bariery wynikającej z oddalenia miejsca szkolenia od miejsca zamieszkania był dostrzegany przez pielęgniarki, które w ramach pracy zawodowej sprawują opiekę domową nad osobami starszymi lub chorymi. Znaczenie obowiązków wynikających z opieki nad dzieckiem/dziećmi lub innymi osobami jako istotna bariera w dostępie do szkoleń była znacznie silniejsza u pielęgniarek odcinkowych niż pielęgniarek oddziałowych (57,3 vs 26,0%). Znaczenie niesprzyjającej atmosfery w pracy i braku akceptacji dla osób doszkalających się jako istotna bariera w dostępie do szkoleń była znacznie większa u pielęgniarek odcinkowych (64,0%) niż w pozostałych grupach. Wnioski. Dostosowanie warunków w miejscu pracy oraz stosowanie mechanizmów motywujących i zachęcających pielęgniarki do udziału w szkoleniach powinno uwzględniać ich potrzeby. Konieczna jest więc każdorazowa indywidualna ocena potrzeb i trudności jakie może napotkać pielęgniarka w dostępie do szkoleń podyplomowych.

Słowa kluczowe: bariery, kwalifikacje, personel pielęgniarski, edukacja.



Copyright © 2024 Pielęgniarstwo Polskie. Wszelkie prawa zastrzeżone