Inteligencja emocjonalna i kompetencje społeczne – założenia teoretyczne i znaczenie dla praktyki pielęgniarskiej

Kliknij autora aby wyszukać wszystkie publikowane przez niego artykuły:
Agnieszka Chrzan-Rodak, Barbara Ślusarska

1 (71) 2019 s. 80–85
Kliknij aby wrócić do spisu treści
80_1_71_2019.pdf
Cyfrowa wersja artykułu (plik PDF)

DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2019.11

Fraza do cytowania: Chrzan-Rodak A, Ślusarska B Inteligencja emocjonalna i kompetencje społeczne – założenia teoretyczne i znaczenie dla praktyki pielęgniarskiej. Piel Pol. 2019;1(71):80–85. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2019.11

Inteligencja emocjonalna oraz kompetencje społeczne stanowią istotny czynnik sukcesu w interakcjach międzyludzkich. Holistyczne podejście do pacjenta w opiece pielęgniarskiej jest możliwe dzięki łączeniu kompetencji zawodowych oraz miękkich umiejętności pielęgniarek w kontaktach z drugim człowiekiem. W pracy przedstawiono charakterystykę aparatu pojęciowego oraz dostępnych metod pomiaru inteligencji emocjonalnej oraz kompetencji społecznych. Wiele zagranicznych badań wskazuje, iż opieka świadczona przez pielęgniarki, które mają wysoki poziom wspomnianych umiejętności, jest lepszej jakości; umiejętności te stanowią również czynnik ochronny wypalenia zawodowego. Ważnym zadaniem jest prowadzenie badań nad inteligencją emocjonalną i kompetencjami społecznymi pielęgniarek w Polsce w celu pogłębienia wiedzy w tym zakresie oraz rozwoju dalszych badań empirycznych. Zrozumienie znaczenia inteligencji emocjonalnej oraz kompetencji społecznych oraz dokonywanie ich pomiaru stanowi istotny i konieczny element wdrażania ich idei w proces kształcenia pielęgniarek i doskonalenia praktyki zawodowej.

Słowa kluczowe: kompetencje społeczne, inteligencja emocjonalna, opieka pielęgniarska.



Copyright © 2024 Pielęgniarstwo Polskie. Wszelkie prawa zastrzeżone