DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2019.16 Fraza do cytowania: Kózka M, Bodys-Cupak I, Strzelec B, Majda A Satysfakcja z opieki pielęgniarskiej pacjentów leczonych w oddziałach internistycznych. Piel Pol. 2019;2(72):121–128. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2019.16 Wstęp. Zadowolenie pacjentów z opieki jest bardzo ważnym wskaźnikiem jakości świadczonych usług. Wyróżnia się kilka głównych aspektów, które decydują o jakości opieki z punktu widzenia pacjenta i które wpływają na satysfakcję, np.: relacje interpersonalne i proces komunikacji, profesjonalizm pracowników, dostępność usług i ich organizacja, udogodnienia organizacyjne, ciągłość opieki i dostęp do dodatkowych usług, styl życia pacjenta, wcześniejsze doświadczenia z pielęgniarstwem, oczekiwania, a także wartości indywidualne i społeczne.
Cel. Celem pracy była ocena zadowolenia pacjentów leczonych w oddziałach internistycznych z opieki pielęgniarskiej oraz poznanie zmiennych ją warunkujących.
Materiał i metody. Badaniem objęto 138 pacjentów. W badaniu zastosowano metodę szacowania wykorzystując Skalę Zadowolenia z Pielęgnacji Newcastle, Skalę Akceptacji Choroby i Skalę Samooceny. Uzyskane dane oceniono punktowo i procentowo, testem t-Studenta, Manna-Whitneya, Kruskala-Wallisa, ANOVA, zależność między zmiennymi współczynnikiem korelacji Spearmana (rs), a analizę post-hoc testem Dunna.
Wyniki. Średni wynik jakości opieki pielęgniarskiej wyniósł 149,98 punktu, ogólna ocena doświadczeń z opieki pielęgniarskiej 76,45 punktu, a zadowolenie z opieki pielęgniarskiej 73,52 punkty. Średni wskaźnik akceptacji choroby wyniósł 26,77 punktu, a średni wskaźnik samooceny 17,70.
Wnioski. Badani krócej przebywający w szpitalu, z niskim poziomem akceptacji choroby i niską samooceną wyżej ocenili ogólną jakość opieki pielęgniarskiej, doświadczenia i zadowolenie z opieki.
Słowa kluczowe: zadowolenie klienta, opieka szpitalna, hospitalizowany pacjent, pacjent, jakość opieki.
|
|