Wpływ zajęć w szkole rodzenia na przebieg porodu

Kliknij autora aby wyszukać wszystkie publikowane przez niego artykuły:
Sławomir Szymański, Paula Aniołkowska, Violetta Konstanty-Kurkiewicz, Dorota Fryc

2 (72) 2019 s. 179–184
Kliknij aby wrócić do spisu treści

Cyfrowa wersja artykułu (plik PDF)

DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2019.24

Fraza do cytowania: Szymański S, Aniołkowska P, Konstanty-Kurkiewicz V, Fryc D Wpływ zajęć w szkole rodzenia na przebieg porodu. Piel Pol. 2019;2(72):179–184. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2019.24

Wstęp. Udział w Szkole Rodzenia pozwala przyszłym rodzicom świadomie przeżywać ciążę oraz przygotować się do porodu, połogu i późniejszej opieki nad noworodkiem. Lepsze i bardziej świadome przygotowanie wydaje się być korzystne dla samej rodzącej, lecz także odgrywać znaczącą rolę w komunikacji z personelem, skracając czas trwania porodu. Cel. Analiza przebiegu porodu u pacjentek uczęszczających w zajęciach szkoły rodzenia w porównaniu z nieuczestniczącymi. Materiał i metody. Badaniu poddano 100 kobiet w ciąży donoszonej po porodach drogami natury. Metodyka badań zakładała analizę dokumentacji medycznej oraz gromadzenie danych przy pomocy formularzy wypełnianych przez badacza. Populację badaną podzielono na dwie grupy: uczestniczące w zajęciach Szkoły Rodzenia oraz nieuczestniczące. Obliczenia wykonano przy pomocy programu Statistica v 10.0 firmy Statsoft. Do oceny zależności wykorzystano test Chi kwadrat Pearsona. Za poziom istotności statystycznej przyjęto p ≤ 0,05. Wyniki. W grupie kobiet uczęszczających do Szkoły Rodzenia 66% posiadało wyższe wykształcenie, 26% średnie, a 8% zawodowe (p = 0,000002). Większość z nich (76%) stosowała leki p/bólowe podczas porodu. W badanej grupie 96% nie stosowało znieczulenia zewnątrzoponowego. Wśród uczestniczek Szkoły Rodzenia 66% miało poród indukowany oxytocyną. Ponad połowa (54%) uczestniczek Szkoły Rodzenia rodziło bez nacięcia krocza, 24% miało pęknięcie krocza I stopnia, a 22% nacięcie krocza. Wnioski. Uczestnictwo w Szkole Rodzenia wydaje się być podyktowane rodnością, ilością przebytych ciąż oraz wykształceniem. Ciężarne po kursie przedporodowym zdecydowanie rzadziej podlegają procedurom śródporodowym. Uczestniczki Szkoły Rodzenia są bardziej świadome możliwości postępowania przeciwbólowego, konieczności wykonywania niektórych procedur śródporodowych oraz wpływu przebiegu porodu na stan ich dziecka.

Słowa kluczowe: Szkoła Rodzenia, poród, edukacja, ciąża.



Copyright © 2024 Pielęgniarstwo Polskie. Wszelkie prawa zastrzeżone