DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2019.25 Fraza do cytowania: Dziubak M, Motyka M Postrzeganie zawodu pielęgniarki przez studentki pielęgniarstwa w okresie kształcenia na studiach licencjackich. Piel Pol. 2019;2(72):185–191. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2019.25 Wstęp. Wizerunek należy do istotnych aspektów zawodu pielęgniarki, ponieważ wpływa na jego prestiż społeczny oraz pozycję wśród innych zawodów związanych z ochroną zdrowia.
Cel. Celem badań wykonanych w ramach niniejszej pracy była ocena postrzegania zawodu pielęgniarki przez studentki pielęgniarstwa.
Materiał i metody. Badania miały charakter longitudinalny i zostały przeprowadzone wśród 196 studentek licencjackich studiów pielęgniarskich w czterech uczelniach. Narzędziem badawczym był autorski kwestionariusz ankiety opracowany dla potrzeb przeprowadzonych badań.
Wyniki. W kolejnych latach studiów pielęgniarskich pierwszego stopnia globalny wizerunek zawodu pielęgniarki w ocenie studentów stawał się bardziej negatywny. Najbardziej pozytywny wizerunek zawodu pielęgniarki prezentowały studentki rozpoczynające studia pielęgniarskie, a w trakcie studiów stawał się on coraz bardziej negatywny.
Wnioski. W kolejnych latach studiów studentki pielęgniarstwa postrzegały swój zawód bardziej negatywnie. Istnieje zatem konieczność wzmacniania pozytywnego wizerunku pielęgniarstwa na studiach, jak też w środowisku zawodowym i społeczeństwie.
Słowa kluczowe: wizerunek zawodu pielęgniarki, stereotypy zawodowe, studenci pielęgniarstwa, zarządzanie wizerunkiem.
|
|