Postrzeganie zawodu pielęgniarki przez studentki pielęgniarstwa w okresie kształcenia na studiach licencjackich

Kliknij autora aby wyszukać wszystkie publikowane przez niego artykuły:
Małgorzata Dziubak, Marek Motyka

2 (72) 2019 s. 185–191
Kliknij aby wrócić do spisu treści

Cyfrowa wersja artykułu (plik PDF)

DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2019.25

Fraza do cytowania: Dziubak M, Motyka M Postrzeganie zawodu pielęgniarki przez studentki pielęgniarstwa w okresie kształcenia na studiach licencjackich. Piel Pol. 2019;2(72):185–191. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2019.25

Wstęp. Wizerunek należy do istotnych aspektów zawodu pielęgniarki, ponieważ wpływa na jego prestiż społeczny oraz pozycję wśród innych zawodów związanych z ochroną zdrowia. Cel. Celem badań wykonanych w ramach niniejszej pracy była ocena postrzegania zawodu pielęgniarki przez studentki pielęgniarstwa. Materiał i metody. Badania miały charakter longitudinalny i zostały przeprowadzone wśród 196 studentek licencjackich studiów pielęgniarskich w czterech uczelniach. Narzędziem badawczym był autorski kwestionariusz ankiety opracowany dla potrzeb przeprowadzonych badań. Wyniki. W kolejnych latach studiów pielęgniarskich pierwszego stopnia globalny wizerunek zawodu pielęgniarki w ocenie studentów stawał się bardziej negatywny. Najbardziej pozytywny wizerunek zawodu pielęgniarki prezentowały studentki rozpoczynające studia pielęgniarskie, a w trakcie studiów stawał się on coraz bardziej negatywny. Wnioski. W kolejnych latach studiów studentki pielęgniarstwa postrzegały swój zawód bardziej negatywnie. Istnieje zatem konieczność wzmacniania pozytywnego wizerunku pielęgniarstwa na studiach, jak też w środowisku zawodowym i społeczeństwie.

Słowa kluczowe: wizerunek zawodu pielęgniarki, stereotypy zawodowe, studenci pielęgniarstwa, zarządzanie wizerunkiem.



Copyright © 2024 Pielęgniarstwo Polskie. Wszelkie prawa zastrzeżone