Fraza do cytowania: Motowidło M, Bajurna B, Galęba A Uczestnictwo kobiet ciężarnych w szkołach rodzenia a przebieg porodu. Piel Pol. 2014;4(54):349–353. Wstęp. Szkoła Rodzenia to forma kształcenia adresowana do rodziców spodziewających się dziecka. Uczestnictwo w zajęciach poszerza wiedzę na temat odpowiedniego przygotowania ciężarnej i jej partnera do porodu, poprzez pogłębienie wiedzy
o porodzie i zmianę nastawienia do niego oraz przygotowanie rodziców do odpowiedniej opieki nad dzieckiem po porodzie. Program Szkół Rodzenia obejmuje zagadnienia teoretyczne (m.in. tryb i styl życia w ciąży i w połogu; fizjologię: porodu, połogu, okresu noworodkowego; zaburzenia psychiczne okołoporodowe; zagadnienia prawne związane z porodem), zajęcia praktyczne (m.in.: nauka efektywnego parcia, oddychania podczas porodu, relaksacji w przerwach między skurczami), oraz wprowadzenie rodziców do ich zadań opiekuńczych (m.in. pielęgnacja noworodka). Badania potwierdzają, że kobiety przygotowane w Szkole Rodzenia lepiej radzą sobie ze stresem na bloku porodowym,
a poród przebiega sprawniej i łatwiej.
Cel pracy. Ocena wpływu uczestnictwa kobiet ciężarnych w zajęciach Szkoły Rodzenia na przebieg porodu.
Materiał i metody. Badaniem objęto pacjentkę lat 35, będącą
w ciąży II, poród II, tydzień ciąży 40+4 dni, przyjętą na salę porodową. W pracy wykorzystano metodę indywidualnego przypadku, którą zrealizowano przy pomocy wywiadu, rozmowy, obserwacji i analizy dokumentów medycznych. Badanie przeprowadzono podczas pobytu pacjentki na sali porodowej.
Wnioski. Edukacja przed porodem spowodowała pozytywne nastawienie kobiety do porodu. Udział w Szkole Rodzenia miał wpływ na aktywność rodzącej podczas porodu, a poród przebiegał sprawniej i łatwiej. Obecność i pomoc partnera zwiększyła poczucie bezpieczeństwa kobiety w trakcie porodu.
Słowa kluczowe: szkoła rodzenia, ciężarna, poród, przypadek kliniczny.
|
|