Fraza do cytowania: Olszewska D, Synowiec J E-usługi w działalności marketingowej zakładów ubezpieczeń. Piel Pol. 2015;1(55):33–37. Cel. Celem rozważań jest próba analizy oceny stosowanych
w praktyce zakładów ubezpieczeń instrumentów marketingowych z wykorzystaniem mediów elektronicznych z perspektywy klientów indywidualnych i instytucjonalnych oraz wskazanie ich znaczenia dla budowania przewagi konkurencyjnej.
Materiał i metody. Punktem wyjścia stało się określenie obszarów e-usług w działalności marketingowej zakładów ubezpieczeń, a następnie przeprowadzono badania ankietowe na grupie klientów indywidualnych i instytucjonalnych mające na celu identyfikację istotności poszczególnych obszarów oraz przesłanek decydujących o wyborze e-usługi. W badaniu uwzględniono następujące obszary działalności e-usługowej zakładów ubezpieczeń: porady, transakcje oraz zgłoszenie szkód. Badanie przeprowadzono w latach 2013–2013 na losowo dobranej grupie 180 klientów indywidualnych i 151 instytucjonalnych na terenie woj. wielkopolskiego, korzystających z usług majątkowych zakładów ubezpieczeń. Narzędziem był kwestionariusz ankietowy opracowany na potrzeby badania.
Wyniki. Na podstawie przeprowadzonych analiz stwierdzono, że w grupie klientów indywidualnych występują różnice w ocenie znaczenia poszczególnych obszarów e-usług w działalności zakładów ubezpieczeń i obszar tzw. porad jest ważniejszy od dwóch pozostałych, których znaczenie nie różni się. Dla obu grup, tj. klientów indywidualnych i instytucjonalnych, najważniejszym powodem przy wyborze e-usługi ubezpieczeniowej jest wygoda, a jako drugi element można wskazać cenę
Słowa kluczowe: e-usługi, usługi ubezpieczeniowe, marketing w działalności zakładów ubezpieczeń.
|
|