Zespół ADHD a funkcjonowanie motoryczne

Kliknij autora aby wyszukać wszystkie publikowane przez niego artykuły:
Agnieszka Nowogrodzka, Bartosz Piasecki

4 (46) 2012 s. 210–213
Kliknij aby wrócić do spisu treści
210_4_46_2012.pdf
Cyfrowa wersja artykułu (plik PDF)

Fraza do cytowania: Nowogrodzka A, Piasecki B Zespół ADHD a funkcjonowanie motoryczne. Piel Pol. 2012;4(46):210–213.

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytami uwagi jest to używane obecnie polskie rozwinięcie skrótu ADHD, czyli Attention Deficit Hiperactivity Disorder. Choroba ta charakteryzuje się wczesnym początkiem (symptomy muszą pojawić się przed 7. rokiem życia) oraz występowaniem trzech grup objawów kryterialnych: nadruchliwością, impulsywnością i zaburzeniami uwagi. W związku z wymienionymi objawami osoby z ADHD doświadczają licznych trudności w innych sferach życia. Istniały hipotezy, że jedną z poważniejszych trudności tej grupy dzieci są zaburzenia funkcjonowania motorycznego, które oprócz podstawowych objawów dodatkowo utrudniają ich codzienną aktywność. Dokonany przegląd badań pokazuje, że nie można traktować dysfunkcji motorycznych jako integralnej części obrazu choroby. Trudności te bowiem są rezultatem współwystępowania wraz z nadpobudliwością innych rozwojowych zaburzeń koordynacji.

Słowa kluczowe: ADHD, zaburzenia motoryczne, neuropsychologia.



Copyright © 2024 Pielęgniarstwo Polskie. Wszelkie prawa zastrzeżone