Ocena wiedzy rodziców na temat gastroduodenoskopii wykonywanej u dzieci hospitalizowanych z powodu chorób przewodu pokarmowego

Kliknij autora aby wyszukać wszystkie publikowane przez niego artykuły:
Grażyna Anna Pilarska, Joanna Gotlib

2 (60) 2016 s. 188–194
Kliknij aby wrócić do spisu treści
188_2_60_2016.pdf
Cyfrowa wersja artykułu (plik PDF)

DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2016.9

Fraza do cytowania: Pilarska GA, Gotlib J Ocena wiedzy rodziców na temat gastroduodenoskopii wykonywanej u dzieci hospitalizowanych z powodu chorób przewodu pokarmowego. Piel Pol. 2016;2(60):188–194. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2016.9

Wstęp i cel. Endoskopia jest obecnie jedną z rutynowo stosowanych metod obrazowania, zajmuje znaczące miejsce zarówno w diagnostyce, jak i leczeniu schorzeń gastroenterologicznych tak u dorosłych, jak i u dzieci. Celem pracy była próba oceny wiedzy rodziców na temat gastroduodenoskopii wykonywanej u dzieci hospitalizowanych z powodu schorzeń przewodu pokarmowego. Materiał i metody. Przebadano 100 osób będących rodzicami dzieci kwalifikowanych do gastroduodenoskopii przewodu pokarmowego w Pracowni Diagnostyki Gastroenterologicznej Instytutu „Pomnika – Centrum Zdrowia Dziecka” w Warszawie. Wśród badanych było 88 kobiet i 12 mężczyzn w wieku od 26 do 50 lat (średnia wieku: 40 lat, SD = 5,7). Większość osób miała wykształcenie średnie (n = 44) lub wyższe (n = 41) oraz zamieszkiwała w miejscowościach liczących do 50 tys. mieszkańców (n = 52). Dobrowolne, anonimowe badania ankietowe przeprowadzono za pomocą własnego kwestionariusza, składającego się z 33 pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru, 7 – wielokrotnego wyboru, 3 – otwartych. Badania przeprowadzono od 1 października 2014 do 30 stycznia 2015 r. Wyniki. Zdecydowana większość rodziców (n = 88) deklarowała wysoki poziom wiedzy na temat gastroduodenoskopii, a wiedzę czerpała od lekarza (n = 85) lub z Internetu (n = 58). Większość badanych otrzymała ustną (n = 88) oraz pisemną (n = 74) informację o sposobie wykonania badania. Badani deklarowali, że uzyskane od personelu medycznego informacje dotyczące przygotowania do badania były wystarczające. W badanej grupie zdecydowana większość (n = 99) wiedziała, które odcinki przewodu pokarmowego ogląda się podczas gastroduodenoskopii oraz jak należy przygotować dziecko do badania endoskopowego. Wnioski. 1. Rodzice wykazali się dużą wiedzą na temat gastroduodenoskopii wykonywanej u dzieci, celu badania i sposobu przygotowania dziecka do badania. Mają oni jednak niewystarczającą wiedzę na temat możliwych powikłań po badaniu, dlatego też należy kłaść większy nacisk na informowanie rodziców o możliwych powikłaniach po badaniu. 2. Główne źródła wiedzy rodziców na temat gastroduodensokopii to lekarz oraz źródła internetowe, dlatego też należy informować rodziców na temat wiarygodnych, internetowych źródeł wiedzy. 3. W procesie edukacji rodziców należy zwrócić szczególną uwagę na wydłużenie czasu na zadawanie pytań, przekazywanie informacji na temat powikłań po badaniu oraz zwiększenie roli personelu pielęgniarskiego w procesie informowania rodziców na temat badania.

Słowa kluczowe: poziom wiedzy, rodzice, dzieci, endoskopia, diagnostyka.



Copyright © 2024 Pielęgniarstwo Polskie. Wszelkie prawa zastrzeżone