DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2016.12 Fraza do cytowania: Janicki B, Nowomiejski J, Rasińska R System dystrybucji na rynku farmaceutycznym. Piel Pol. 2016;2(60):208–213. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2016.12 Wstęp. W obecnych czasach rynek farmaceutyczny prosperuje jako jedna z najlepiej rozwiniętych gałęzi gospodarki. Polska jest jednym z największych rynków sektora farmaceutycznego wśród krajów Unii Europejskiej.
Cel. Celem badania było pozyskanie szerokiej wiedzy na temat współpracy dystrybutorów produktów leczniczych i wyrobów medycznych na terenie województwa wielkopolskiego.
Materiał i metody. Badanie przeprowadzone było metodą ankietową. Osobom ankietowanym zostało zadanych 20 pytań dotyczących warunków handlowych mających wpływ na wybór dystrybutora i dalszą współpracę. W przeprowadzonym badaniu wzięło udział 40 kobiet i 12 mężczyzn. Wiek ankietowanych był zróżnicowany. Najwięcej jednak osób mieściło się w przedziale 20–30 lat, co świadczy o tym, że personel apteczny stanowią osoby młode.
Wyniki i wnioski. Aptekarze chcą współpracować z dostawcami zaufanymi i oferującymi szeroki asortyment. Najwięksi dystrybutorzy na rynku nie wymagają od swoich kontrahentów minimum logistycznego, natomiast jeżeli minimalna kwota jest wymagana, to jest symboliczna w odniesieniu do całego zamówienia. Ze względu na dobro pacjentów dłuższy niż 2 godziny czas oczekiwania na lek na pewno nie wpływa pozytywnie na opinię o danej aptece. Najbardziej istotnymi czynnikami współpracy są terminowość dostaw oraz ich kompletność. Natomiast najmniej istotnym czynnikiem, który ma średni wpływ na kooperację z hurtownią, jest możliwość opóźnienia zapłaty.
Słowa kluczowe: rynek farmaceutyczny, dystrybucja, hurtownia farmaceutyczna.
|
|