DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2016.22 Fraza do cytowania: Gotlib J, Grochans E, Panczyk M, Jurczak A, Stanisławska M, Malczyk M Analiza wyników egzaminów testowych z przedmiotu „Podstawy pielęgniarstwa” jako wstęp do standaryzacji egzaminu testowego – badanie wieloośrodkowe. Doniesienie wstępne. Piel Pol. 2016;3(61):287–291. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2016.22 Wstęp. Przedmiot „Podstawy pielęgniarstwa” realizowany jest podczas I roku studiów pierwszego stopnia na kierunku pielęgniarstwo we wszystkich uczelniach wyższych oraz państwowych wyższych szkołach zawodowych. W większości uczelni przedmiot ten zakończony jest egzaminem.
Cel. Celem pracy jest charakterystyka i wstępna analiza wyników egzaminów testowych z „Podstaw pielęgniarstwa” – przedmiotu realizowanego w wybranych polskich uczelniach.
Materiał i metody. Materiał stanowiły wyniki egzaminów z przedmiotu „Podstawy pielęgniarstwa” uzyskane przez studentów I roku studiów stacjonarnych pierwszego stopnia na kierunku pielęgniarstwo w latach 2006–2012 w Pomorskim Uniwersytecie Medycznym (PUM) oraz Warszawskim Uniwersytecie Medycznym (WUM).
Analiza ilościowa i jakościowa egzaminów obejmowała analizę liczby studentów biorących udział w egzaminie oraz analizę konstrukcji egzaminów, łączną liczbę pytań, liczbę opcji odpowiedzi, liczbę pytań usuniętych, minimalną i maksymalną liczbę punktów, średnią arytmetyczną, rzetelność testu, liczbę pytań z ujemną korelacją oraz łatwość testu.
Wyniki. Pomorski Uniwersytet Medyczny – 100 pytań, 4 opcje odpowiedzi, min. 41, maks. 88, średnia liczba punktów: 67,62. Warszawski Uniwersytet Medyczny – 60 pytań, 4 opcje odpowiedzi, min. 20, maks. 51, średnia liczba punktów: 38,33.
Wnioski. W analizowanych uczelniach egzamin testowy z przedmiotu „Podstawy pielęgniarstwa” nie był wystandaryzowany, a jego organizacja różni się pomiędzy uczelniami. Należy wdrożyć spójny system gromadzenia danych z egzaminów testowych w uczelniach zainteresowanych standaryzacją egzaminów testowych umożliwiający porównywanie wyników egzaminów. Prezentowane wyniki badań mają wyłącznie charakter pilotażowy, dlatego też należy kontynuować badania w zakresie organizacji egzaminów testowych.
Słowa kluczowe: pomiar dydaktyczny, pielęgniarstwo, podstawy pielęgniarstwa, egzaminy końcowe, testy, standaryzacja egzaminów.
|
|