DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2016.23 Fraza do cytowania: Panczyk M, Belowska J, Zarzeka A, Gotlib J Ocena jakości przygotowania kandydatów do podjęcia studiów pierwszego stopnia na kierunku położnictwo - jednoośrodkowe badanie retrospektywne. Piel Pol. 2016;3(61):292–299. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2016.23 Cel. Celem pracy była analiza jakości przygotowania kandydatów do podjęcia studiów pierwszego stopnia na kierunku położnictwo na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym.
Materiał i metody. Grupę badawczą stanowiło 3561 kandydatów, którzy przystąpili do naboru na studia stacjonarne na kierunek położnictwo w latach 2007–2015 (98% kobiet, średnia wieku 19,7 ± 1,93). Dane rekrutacyjne dotyczyły wyników maturalnych z przedmiotów: język polski, język obcy i przedmiot wybierany. Metodą analizy była statystyka opisowa, test Kruskala-Wallisa z miarą efektu η2 oraz współczynnik Kendalla.
Wyniki. W badanym okresie liczba kandydatów w stosunku do liczby dostępnych miejsc na studiach wyniosła średnio 2,26. Najczęściej wskazywanymi przez kandydata przedmiotami wybieranymi były biologia (46,5%), matematyka (33,0%) i chemia (13,5%). Zróżnicowanie w zakresie punktacji w kolejnych latach było następujące: język obcy (η2 = 0,008), język polski (η2 = 0,056) i przedmiot wybierany (η2 = 0,085). Dla wszystkich kryteriów wykazano istotną statycznie różnicę (test Kruskala-Wallisa, p < 0,001). Najniższą zgodność punktacji za trzy przedmioty zanotowano w naborze z 2015 roku, a najwyższą w 2007.
Wnioski. Sporej liczbie chętnych na studia na kierunek położnictwo nie towarzyszy, szczególnie w ostatnich 2 latach, proporcjonalnie znaczący udział kandydatów o dobrych i bardzo dobrych wynikach z egzaminów maturalnych. Może to skutkować spadkiem trafności doboru odpowiednich kandydatów na ten kierunek studiów.
Słowa kluczowe: położnictwo, ocena wiadomości, szkolnictwo wyższe, kryteria przyjęć do szkoły.
|
|