Analiza jakości pytań z końcowego testu zaliczeniowego z przedmiotu „Prawo w medycynie” dla studentów pielęgniarstwa przeprowadzanego na platformie egzaminów elektronicznych eASK

Kliknij autora aby wyszukać wszystkie publikowane przez niego artykuły:
Joanna Gotlib, Aleksander Zarzeka, Mariusz Panczyk, Piotr Gębski, Lucyna Iwanow, Marcin Malczyk, Jarosława Belowska

3 (61) 2016 s. 332–339
Kliknij aby wrócić do spisu treści
332_3_61_2016.pdf
Cyfrowa wersja artykułu (plik PDF)

DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2016.28

Fraza do cytowania: Gotlib J, Zarzeka A, Panczyk M, Gębski P, Iwanow L, Malczyk M, Belowska J Analiza jakości pytań z końcowego testu zaliczeniowego z przedmiotu „Prawo w medycynie” dla studentów pielęgniarstwa przeprowadzanego na platformie egzaminów elektronicznych eASK. Piel Pol. 2016;3(61):332–339. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2016.28

Wstęp. Od roku akademickiego 2014/2015 istnieje w Warszawskim Uniwersytecie Medycznym (WUM) możliwość przeprowadzania egzaminów testowych w wersji elektronicznej. Pierwszym przedmiotem, którego zaliczenie odbyło się na platformie egzaminów elektronicznych, było „Prawo w medycynie” dla studentów pielęgniarstwa. Cel. Celem pracy jest analiza jakości pytań z testu zaliczeniowego. Materiał i metody. W bazie pytań testowych znalazło się 200 pytań z przedmiotu „Prawo w medycynie”. Przeprowadzono analizę rzetelności, łatwości i mocy różnicującej pytań w zależności od tury egzaminu i liczby losowań pytania. Została przeprowadzona również analiza łatwości bazy pytań, częstości wykorzystania pytań w bazie, ocena zgodności zakładanej względem wyliczonej łatwości pytań, ocena łatwości w zależności od częstości wykorzystania pytania. Użyto programu STATISTICA 12.5, licencja WUM, zastosowano ANOVA rang Kruskala-Wallisa. Wyniki. Wyniki siedmiu tur egzaminu przedstawiały się następująco: łatwość bazy pytań: średnia: 0,715, mediana: 0,750, SD: 0,23; ocena zgodności łatwości zakładanej względem wyliczonej: korelacja istotna (p < 0,05), średni stopień zgodności γ = 0,433. Parametry pytań testowych nie zależały od tury egzaminu: ANOVA rang Kruskala-Wallisa, łatwość H = 2,946; p = 0,8156, moc różnicująca H = 2,842; p = 0,8283. Wraz ze wzrostem liczby losowań danego pytania spada wyliczona dla niego łatwość – na każde jedno dodatkowe wylosowanie pytania spada jego łatwość o wartość 0,002. Wnioski. 1. Skala pomiarowa prezentowanych pytań była krótka (30 pytań, 3 odpowiedzi), dlatego badania mają charakter pilotażowy i wymagają kontynuacji. 2. Łatwość pytań była wyższa niż zakładana, dlatego też należy rozważyć konieczność modyfikacji pytań. 3. Powtarzalność pytań wpływa na spadek łatwości pytań, dlatego też nieuzasadnione wydają się obawy o ponowne wykorzystywanie wylosowanych już wcześniej pytań. 4. Konieczne jest przeprowadzenie dla nauczycieli cyklu szkoleń obejmujących problematykę układania pytań testowych i ewaluacji egzaminów testowych.

Słowa kluczowe: egzaminy wspomagane komputerowo, jakość kształcenia, studenci nauk o zdrowiu, pomiar dydaktyczny.



Copyright © 2024 Pielęgniarstwo Polskie. Wszelkie prawa zastrzeżone