DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2016.28 Fraza do cytowania: Gotlib J, Zarzeka A, Panczyk M, Gębski P, Iwanow L, Malczyk M, Belowska J Analiza jakości pytań z końcowego testu zaliczeniowego z przedmiotu „Prawo w medycynie” dla studentów pielęgniarstwa przeprowadzanego na platformie egzaminów elektronicznych eASK. Piel Pol. 2016;3(61):332–339. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2016.28 Wstęp. Od roku akademickiego 2014/2015 istnieje w Warszawskim Uniwersytecie Medycznym (WUM) możliwość przeprowadzania egzaminów testowych w wersji elektronicznej. Pierwszym przedmiotem, którego zaliczenie odbyło się na platformie egzaminów elektronicznych, było „Prawo w medycynie” dla studentów pielęgniarstwa.
Cel. Celem pracy jest analiza jakości pytań z testu zaliczeniowego.
Materiał i metody. W bazie pytań testowych znalazło się 200 pytań z przedmiotu „Prawo w medycynie”. Przeprowadzono analizę rzetelności, łatwości i mocy różnicującej pytań w zależności od tury egzaminu i liczby losowań pytania. Została przeprowadzona również analiza łatwości bazy pytań, częstości wykorzystania pytań w bazie, ocena zgodności zakładanej względem wyliczonej łatwości pytań, ocena łatwości w zależności od częstości wykorzystania pytania. Użyto programu STATISTICA 12.5, licencja WUM, zastosowano ANOVA rang Kruskala-Wallisa.
Wyniki. Wyniki siedmiu tur egzaminu przedstawiały się następująco: łatwość bazy pytań: średnia: 0,715, mediana: 0,750, SD: 0,23; ocena zgodności łatwości zakładanej względem wyliczonej: korelacja istotna (p < 0,05), średni stopień zgodności γ = 0,433. Parametry pytań testowych nie zależały od tury egzaminu: ANOVA rang Kruskala-Wallisa, łatwość H = 2,946; p = 0,8156, moc różnicująca H = 2,842; p = 0,8283. Wraz ze wzrostem liczby losowań danego pytania spada wyliczona dla niego łatwość – na każde jedno dodatkowe wylosowanie pytania spada jego łatwość o wartość 0,002.
Wnioski.
1. Skala pomiarowa prezentowanych pytań była krótka (30 pytań, 3 odpowiedzi), dlatego badania mają charakter pilotażowy i wymagają kontynuacji.
2. Łatwość pytań była wyższa niż zakładana, dlatego też należy rozważyć konieczność modyfikacji pytań.
3. Powtarzalność pytań wpływa na spadek łatwości pytań, dlatego też nieuzasadnione wydają się obawy o ponowne wykorzystywanie wylosowanych już wcześniej pytań.
4. Konieczne jest przeprowadzenie dla nauczycieli cyklu szkoleń obejmujących problematykę układania pytań testowych i ewaluacji egzaminów testowych.
Słowa kluczowe: egzaminy wspomagane komputerowo, jakość kształcenia, studenci nauk o zdrowiu, pomiar dydaktyczny.
|
|