Osiągnięcia edukacyjne studentów położnictwa na pierwszym roku studiów: ośmioletnie badanie trafności zasad kwalifikacji na studia I stopnia

Kliknij autora aby wyszukać wszystkie publikowane przez niego artykuły:
Mariusz Panczyk, Jarosława Belowska, Aleksander Zarzeka, Joanna Gotlib

4 (62) 2016 s. 469–474
Kliknij aby wrócić do spisu treści
469_4_62_2016.pdf
Cyfrowa wersja artykułu (plik PDF)

DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2016.44

Fraza do cytowania: Panczyk M, Belowska J, Zarzeka A, Gotlib J Osiągnięcia edukacyjne studentów położnictwa na pierwszym roku studiów: ośmioletnie badanie trafności zasad kwalifikacji na studia I stopnia. Piel Pol. 2016;4(62):469–474. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2016.44

Cel. Ocena trafności prognostycznej wybranych czynników socjo-demograficznych oraz kryteriów kwalifikacji kandydatów na studia stacjonarne pierwszego stopnia na kierunku położnictwo na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym (WUM) w okresie między rokiem 2005/06 a 2012/13. Materiał i metody. Dane 708 studentów kierunku położnictwo dotyczące uzyskanych ocen z przedmiotów kończących się egzaminem w pierwszym roku studiów. Oceniane zmienne socjo-demograficzne: wiek, miejscowość ukończenia szkoły średniej, rodzaj egzaminu maturalnego. Kryteria kwalifikacyjne oparte na wynikach egzaminu maturalnego z języka polskiego, języka obcego oraz przedmiotu dodatkowego. Trafność prognostyczną oszacowano z wykorzystaniem modelu funkcji regresji logistycznej oraz regresji wielorakiej. Obliczenia STATISTICA 12.5, α = 0,05. Wyniki. Dla modelu regresji logistycznej żaden czynnik socjo-demograficzny ani kryterium kwalifikacyjne nie wpływały w istotny sposób na prawdopodobieństwo nieukończenia studiów. W modelu funkcja regresji wielorakiej spośród zmiennych socjo-demograficznych zarówno wiek jak i miejscowość ukończenia szkoły średniej wpływały istotnie na średnią ocen studenta. Wszystkie trzy kryteria kwalifikacyjne były istotnymi predyktorami, przy czym najsilniejszy wpływ na osiągnięcia studenta miała punktacja kandydata za przedmiot dodatkowy (βstand. = 0,348), a dalej język obcy i język polski (βstand. odpowiednio 0,190 i 0,178). Wnioski. Stosowane dotychczas kryteria kwalifikacyjne wykazują dostateczny poziom trafności prognostycznej. Nadal jednak aktualna jest konieczność dostosowania polityki rekrutacyjnej, tak aby zwiększyć atrakcyjność studiów położniczych wśród kandydatów na studia.

Słowa kluczowe: położnictwo, ocena wiadomości, szkolnictwo wyższe, kryteria przyjęć do szkoły.



Copyright © 2024 Pielęgniarstwo Polskie. Wszelkie prawa zastrzeżone