Nauki podstawowe jako źródło sukcesu w kształceniu położnych z zakresu opieki specjalistycznej – badanie jednoośrodkowe

Kliknij autora aby wyszukać wszystkie publikowane przez niego artykuły:
Mariusz Panczyk, Jarosława Belowska, Aleksander Zarzeka, Joanna Gotlib

4 (62) 2016 s. 475–480
Kliknij aby wrócić do spisu treści
475_4_62_2016.pdf
Cyfrowa wersja artykułu (plik PDF)

DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2016.45

Fraza do cytowania: Panczyk M, Belowska J, Zarzeka A, Gotlib J Nauki podstawowe jako źródło sukcesu w kształceniu położnych z zakresu opieki specjalistycznej – badanie jednoośrodkowe. Piel Pol. 2016;4(62):475–480. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2016.45

Cel. Ocena wpływu kryteriów kwalifikacji na studia oraz osiągnięć edukacyjnych studentów z obszaru nauk podstawowych na uzyskane wyniki kształcenia w zakresie opieki specjalistycznej w grupie studentów położnictwa. Materiał i metody. Dane kwalifikacji na studia oraz wyniki kształcenia 622 studentów kierunku położnictwo, którzy ukończyli studia stacjonarne pierwszego stopnia w okresie między rokiem 2007/08 a 2014/15. Średnia wieku 19,5 ± 1,86 lat; 92% badanych zdawało „nową maturę”; 33% studiujących ukończyło szkołę średnią w Warszawie. Metody statystyczne: model krokowej regresji wielorakiej oraz analiza kowariancji. Obliczenia w programie STATISTICA wersja 12.5; zakładana wartość α na poziomie 0,05. Wyniki. Najlepiej dopasowany model regresji uwzględniał pięć zmiennych niezależnych (F = 60,846; p < 0,001; R2skoryg. = 0,351). Żaden z ocenianych czynników socjo-demograficznych nie został włączony do modelu regresji. Najsilniejszym predyktorem osiągnięć studentów z zakresu opieki specjalistycznej była punktacja rankingowa, wyliczona podczas kwalifikacji na studia dla przedmiotu dodatkowego (βstand. = 0,298), a następnie oceny egzaminacyjne z „Anatomii” (βstand. = 0,253) i „Parazytologii” (βstand. = 0,214). Analiza kowariancji wskazuje na brak istotnych różnic między średnimi ocenami z zakresu opieki specjalistycznej w grupie studentów zdających biologię na egzaminie maturalnym a tymi, którzy wybrali inny przedmiot dodatkowy (F = 0,005; p = 0,942). Wnioski. Dobre przygotowanie studentów z zakresu nauk podstawowych ma znaczący wpływ na ich późniejsze osiągnięcia edukacyjne w grupie przedmiotów związanych z opieką specjalistyczną. Dbanie o wysoką jakość kształcenia położnych z obszaru nauk biologicznych jest niezbędne dla zapewnienia efektywnej edukacji zawodowej na tym kierunku studiów.

Słowa kluczowe: nauki biologiczne, położnictwo, ocena wiadomości, kompetencje kliniczne.



Copyright © 2024 Pielęgniarstwo Polskie. Wszelkie prawa zastrzeżone