DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2016.49 Fraza do cytowania: Panczyk M, Belowska J, Zarzeka A, Samoliński Ł, Gotlib J Analiza rzetelności i trafności systemu oceny osiągnięć studentów położnictwa na studiach pierwszego stopnia: badanie jednoośrodkowe. Piel Pol. 2016;4(62):501–507. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2016.49 Wprowadzenie. Aby system oceniania studentów był wysoce obiektywnym źródłem informacji na temat osiągniętych efektów kształcenia musi on posiadać pewne właściwości psychometryczne, do których należą przede wszystkim rzetelność i trafność.
Cel. Analiza rzetelności i trafności systemu oceny osiągnięć studentów położnictwa, którzy podjęli kształcenie na studiach pierwszego stopnia na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym w latach 2005/06 – 2012/13.
Materiał i metody. Badanie retrospektywne obejmujące grupę 922 studentów z ośmiu kolejnych, pełnych cykli kształcenia. Zebrano szczegółowe wyniki dotyczące uzyskanych ocen z dwudziestu przedmiotów kończących się egzaminem w całym toku studiów w podziale na cztery grupy zgodnie z kryteriami zapisanymi w standardach kształcenia. Oceniono rzetelność (współczynnik alfa-Cronbacha), trafność teoretyczną (analiza czynnikowa) i kryterialną (macierz korelacji Pearsona). Obliczenia z użyciem programu IBM® SPSS® Statistics wersja 23.
Wyniki. Dla każdego rocznika osiągnięto wartość współczynnika alfa-Cronbacha większą niż zakładany próg 0,700. Łączna zgodność oceny osiągnięć studentów dla całego analizowanego okresu wyniosła 0,805. Wyniki analizy czynnikowej ocen studentów z 20 przedmiotów egzaminacyjnych wskazują na pięcioczynnikową strukturę, co odbiega od założeń wynikających ze standardów kształcenia (cztery grupy efektów). Najwyższy poziom trafności kryterialnej zaobserwowano dla przedmiotów z grupy D („Nauki w zakresie opieki specjalistycznej”), dla której średnia wartość współczynnika r-Pearsona wyniosła 0,20.
Wnioski. Dobry poziom rzetelności z równoczesną niską trafnością skutkuje obniżeniem wiarygodności całego systemu oceniania kompetencji studentów położnictwa. Może to w niektórych przypadkach zwiększać ryzyko obecności w grupie absolwentów kierunku osób o niedostatecznym poziomie kompetencji wyjściowych.
Słowa kluczowe: położnictwo, ocena wiadomości, szkolnictwo wyższe, powtarzalność wyników, kwalifikacje zawodowe.
|
|