Analiza rzetelności i trafności systemu oceny osiągnięć studentów położnictwa na studiach pierwszego stopnia: badanie jednoośrodkowe

Kliknij autora aby wyszukać wszystkie publikowane przez niego artykuły:
Mariusz Panczyk, Jarosława Belowska, Aleksander Zarzeka, Łukasz Samoliński, Joanna Gotlib

4 (62) 2016 s. 501–507
Kliknij aby wrócić do spisu treści
501_4_62_2016.pdf
Cyfrowa wersja artykułu (plik PDF)

DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2016.49

Fraza do cytowania: Panczyk M, Belowska J, Zarzeka A, Samoliński Ł, Gotlib J Analiza rzetelności i trafności systemu oceny osiągnięć studentów położnictwa na studiach pierwszego stopnia: badanie jednoośrodkowe. Piel Pol. 2016;4(62):501–507. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2016.49

Wprowadzenie. Aby system oceniania studentów był wysoce obiektywnym źródłem informacji na temat osiągniętych efektów kształcenia musi on posiadać pewne właściwości psychometryczne, do których należą przede wszystkim rzetelność i trafność. Cel. Analiza rzetelności i trafności systemu oceny osiągnięć studentów położnictwa, którzy podjęli kształcenie na studiach pierwszego stopnia na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym w latach 2005/06 – 2012/13. Materiał i metody. Badanie retrospektywne obejmujące grupę 922 studentów z ośmiu kolejnych, pełnych cykli kształcenia. Zebrano szczegółowe wyniki dotyczące uzyskanych ocen z dwudziestu przedmiotów kończących się egzaminem w całym toku studiów w podziale na cztery grupy zgodnie z kryteriami zapisanymi w standardach kształcenia. Oceniono rzetelność (współczynnik alfa-Cronbacha), trafność teoretyczną (analiza czynnikowa) i kryterialną (macierz korelacji Pearsona). Obliczenia z użyciem programu IBM® SPSS® Statistics wersja 23. Wyniki. Dla każdego rocznika osiągnięto wartość współczynnika alfa-Cronbacha większą niż zakładany próg 0,700. Łączna zgodność oceny osiągnięć studentów dla całego analizowanego okresu wyniosła 0,805. Wyniki analizy czynnikowej ocen studentów z 20 przedmiotów egzaminacyjnych wskazują na pięcioczynnikową strukturę, co odbiega od założeń wynikających ze standardów kształcenia (cztery grupy efektów). Najwyższy poziom trafności kryterialnej zaobserwowano dla przedmiotów z grupy D („Nauki w zakresie opieki specjalistycznej”), dla której średnia wartość współczynnika r-Pearsona wyniosła 0,20. Wnioski. Dobry poziom rzetelności z równoczesną niską trafnością skutkuje obniżeniem wiarygodności całego systemu oceniania kompetencji studentów położnictwa. Może to w niektórych przypadkach zwiększać ryzyko obecności w grupie absolwentów kierunku osób o niedostatecznym poziomie kompetencji wyjściowych.

Słowa kluczowe: położnictwo, ocena wiadomości, szkolnictwo wyższe, powtarzalność wyników, kwalifikacje zawodowe.



Copyright © 2024 Pielęgniarstwo Polskie. Wszelkie prawa zastrzeżone