Inteligencja emocjonalna dla liderów pielęgniarstwa

Kliknij autora aby wyszukać wszystkie publikowane przez niego artykuły:
Douglas Kemerer, Klaudia Ćwiekala-Lewis

4 (62) 2016 s. 562–565
Kliknij aby wrócić do spisu treści
562_4_62_2016.pdf
Cyfrowa wersja artykułu (plik PDF)

DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2016.60

Fraza do cytowania: Kemerer D, Ćwiekala-Lewis K Inteligencja emocjonalna dla liderów pielęgniarstwa. Piel Pol. 2016;4(62):562–565. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2016.60

Inteligencja emocjonalna (IE) lidera pielęgniarstwa jest ściśle związana z terapeutyczną zdolnością do rozwiązywania konfliktów interpersonalnych. IE oparta jest na zdolności do dokładnego odczytania emocji innej osoby z wyrazu jej twarzy, języka ciała i mowy. Komunikowanie się z szacunkiem i troską o drugiego człowieka jest najistotniejszym sposobem skutecznego rozwiązywania konfliktu. Gdy liderom pielęgniarstwa brakuje wiedzy z zakresu IE spada zarówno efektywność przywództwa, jak i morale zespołu. Autorzy proponują pięć podstawowych cech związanych z IE: wdzięczność, altruizm, współczucie, empatia, przebaczenie, szczęście i spostrzegawczość. Emocjonalnie inteligentny lider jest w stanie nie tylko zidentyfikować te cechy, ale także je umiejętnie wykorzystywać, by odpowiednio reagować w każdej sytuacji.

Słowa kluczowe: inteligencja emocjonalna, konflikty interpersonalne, pielęgniarstwo, lider.



Copyright © 2024 Pielęgniarstwo Polskie. Wszelkie prawa zastrzeżone