DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2016.67 Fraza do cytowania: Gąsiorowski Ł, Kuliński D, Stachowiak-Andrysiak M Rozwój centrów symulacji medycznej w Polsce wielką szansą na unowocześnienie kształcenia pielęgniarek w Polsce. Piel Pol. 2016;4(62):598–601. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2016.67 Wstęp. Edukacja połączona z symulacją medyczną stała się nowoczesnym narzędziem kształcenia pielęgniarek.
Cel. Celem pracy była analiza nowych możliwości wprowadzenia do edukacji w pielęgniarstwie symulacji medycznej.
Symulacja medyczna poprawia jakość kształcenia poprzez wiele modeli. W związku z rozwojem technologicznym symulatorów pacjenta można je wykorzystywać przede wszystkim do wiernego odwzorowania warunków klinicznych. Dodatkowo przez program Standaryzowanych Pacjentów możliwa jest praktyczna nauka komunikacji.
W roku 2015 Ministerstwo Zdrowia zainicjowało Program Unii Europejskiej POWER mający na celu wsparcie wyposażenia 12 Centrów Symulacji na Uczelniach Medycznych w Polsce na lata 2016–2021. Z tych pieniędzy zostanie sfinansowany zakup sprzętu symulacyjnego oraz kształcenie instruktorów symulacji dla wszystkich kierunków nauczania.
Podsumowanie. Powstała unikalna sposobność na poprawę jakości kształcenia pielęgniarek poprzez rozwój krajowej sieci centrów symulacji. Konieczne jest aktywne wykorzystanie dostępnych funduszy na szkolenia instruktorskie zarówno na bazie własnej jak i obcej.
Słowa kluczowe: symulacja, edukacja medyczna, manekin, fantom, pacjent standaryzowany.
|
|