Analiza ukończenia przez pielęgniarki i położne kursów specjalistycznych na terenie działania Koszalińskiej Rady Pielęgniarek i Położnych

Kliknij autora aby wyszukać wszystkie publikowane przez niego artykuły:
Justyna Laska, Dorota Ćwiek, Dorota Fryc, Małgorzata Zimny, Katarzyna Szymoniak

1 (63) 2017 s. 77–82
Kliknij aby wrócić do spisu treści
77_1_63_2017.pdf
Cyfrowa wersja artykułu (plik PDF)

DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2017.10

Fraza do cytowania: Laska J, Ćwiek D, Fryc D, Zimny M, Szymoniak K Analiza ukończenia przez pielęgniarki i położne kursów specjalistycznych na terenie działania Koszalińskiej Rady Pielęgniarek i Położnych. Piel Pol. 2017;1(63):77–82. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2017.10

Wstęp. Nowoczesne pielęgniarka i położna stale aktualizują wiedzę i doskonalą umiejętności. Konieczność ustawicznego doskonalenia zawodowego wynika z obowiązku nałożonego przez Ustawę (...) o zawodzie pielęgniarek i położnych, Kodeks etyki zawodowej (...), ale także z potrzeby nadążania za stale zmieniającymi się naukami medycznymi. Cel. Cele pracy to analiza ukończenia przez pielęgniarki i położne regionu koszalińskiego kursów specjalistycznych przeprowadzonych w ramach szkolenia podyplomowego oraz wykazanie, czy wykonywany zawód pielęgniarki lub położnej, staż pracy, miejsce zamieszkania, wykształcenie i miejsce pracy miały wpływ na liczbę ukończonych kursów specjalistycznych. Materiał i metody. Grupę badaną stanowiły 153 osoby z personelu pielęgniarskiego i 17 położnych zarejestrowanych w Okręgowej Izbie Pielęgniarek i Położnych w Koszalinie, które uczestniczyły w kształceniu podyplomowym. W celu przeprowadzenia badań zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, wykorzystując technikę ankietową. Jako narzędzie badawcze posłużył samodzielnie skonstruowany kwestionariusz ankiety zawierającej 27 pytań. Anonimowe badania poddano analizie opisowej, graficznej oraz statystycznej. Wnioski. W wyniku przeprowadzonych badań wyciągnięto następujące wnioski: 1. Niemal wszyscy badani posiadali ukończone kursy specjalistyczne. Świadczy to o wysokiej świadomości podnoszenia kwalifikacji niezbędnych do wykonywania określonych czynności zawodowych. 2. Najczęściej respondenci kończyli kurs specjalistyczny „Wykonanie i interpretacja zapisu elektrokardiograficznego”, następnie „Resuscytacja krążeniowo-oddechowa” i „Szczepienia ochronne”. 3. Miejsce pracy statystycznie istotnie wpłynęło na liczbę ukończonych kursów specjalistycznych przez pielęgniarki i położne. Pozostałe analizowane zmiennie: staż pracy, wykształcenie, struktura zawodu i miejsce zamieszkania nie miały takiego wpływu.

Słowa kluczowe: kształcenie podyplomowe, pielęgniarki, położne.



Copyright © 2024 Pielęgniarstwo Polskie. Wszelkie prawa zastrzeżone