DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2017.29 Fraza do cytowania: Szymański S, Brączyk W, Konstanty-Kurkiewicz V Wpływ zajęć w szkole rodzenia na zmniejszenie lęku porodowego. Piel Pol. 2017;2(64):232–235. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2017.29 Cel. Celem niniejszej pracy była analiza czynników wpływających na lęk porodowy oraz poznanie sposobów radzenia sobie z nim.
Materiały i metody. Metodą badawczą był sondaż diagnostyczny przeprowadzony za pomocą kwestionariusza pytań. Materiał do badań stanowiły odpowiedzi 84 ciężarnych respondentek uczestniczących w zajęciach szkoły rodzenia na terenie Szczecina i okolic.
Wyniki. Większość badanych kobiet potwierdziła, że najbardziej boją się porodu. Obniżenie tego uczucia dzięki zajęciom w szkole rodzenia zgłosiło 66 z 84 pytanych. Badaniu ankietowemu poddano 84 kobiety w ciąży uczęszczające do Szkoły Rodzenia. Badane posiadały w większości wykształcenie wyższe. Czas trwania ciąży podczas uczestnictwa w zajęciach w Szkole Rodzenia wynosił 28,39 ± 4,37 tygodnia.
Wnioski. Aktywne uczestnictwo w zajęciach szkoły rodzenia pozytywnie przekłada się na zmniejszenie lęku i stresu przedporodowego. Lęk przedporodowy zależny jest od wieku ciężarnej w większym stopniu niż od rodności.
Słowa kluczowe: szkoła rodzenia, poród, lęk, ciąża.
|
|