Wpływ zajęć w szkole rodzenia na zmniejszenie lęku porodowego

Kliknij autora aby wyszukać wszystkie publikowane przez niego artykuły:
Sławomir Szymański, Wojciech Brączyk, Violetta Konstanty-Kurkiewicz

2 (64) 2017 s. 232–235
Kliknij aby wrócić do spisu treści
232_2_64_2017.pdf
Cyfrowa wersja artykułu (plik PDF)

DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2017.29

Fraza do cytowania: Szymański S, Brączyk W, Konstanty-Kurkiewicz V Wpływ zajęć w szkole rodzenia na zmniejszenie lęku porodowego. Piel Pol. 2017;2(64):232–235. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2017.29

Cel. Celem niniejszej pracy była analiza czynników wpływających na lęk porodowy oraz poznanie sposobów radzenia sobie z nim. Materiały i metody. Metodą badawczą był sondaż diagnostyczny przeprowadzony za pomocą kwestionariusza pytań. Materiał do badań stanowiły odpowiedzi 84 ciężarnych respondentek uczestniczących w zajęciach szkoły rodzenia na terenie Szczecina i okolic. Wyniki. Większość badanych kobiet potwierdziła, że najbardziej boją się porodu. Obniżenie tego uczucia dzięki zajęciom w szkole rodzenia zgłosiło 66 z 84 pytanych. Badaniu ankietowemu poddano 84 kobiety w ciąży uczęszczające do Szkoły Rodzenia. Badane posiadały w większości wykształcenie wyższe. Czas trwania ciąży podczas uczestnictwa w zajęciach w Szkole Rodzenia wynosił 28,39 ± 4,37 tygodnia. Wnioski. Aktywne uczestnictwo w zajęciach szkoły rodzenia pozytywnie przekłada się na zmniejszenie lęku i stresu przedporodowego. Lęk przedporodowy zależny jest od wieku ciężarnej w większym stopniu niż od rodności.

Słowa kluczowe: szkoła rodzenia, poród, lęk, ciąża.



Copyright © 2024 Pielęgniarstwo Polskie. Wszelkie prawa zastrzeżone