DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2017.68 Fraza do cytowania: Nowakowska I, Drzewiecka S, Piguła B, Rasińska R Opinie obecnych i przyszłych pacjentów o Internecie jako marketingowym źródle informacji o podmiocie leczniczym. Piel Pol. 2017;3(65):501–505. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2017.68 Wstęp. Marketing usług zdrowotnych to proces polegający na opracowywaniu, komunikowaniu, a także przekazywaniu wartości osobom korzystającym z opieki zdrowotnej. Obejmuje również zarządzanie kontaktami z pacjentami w celu zapewnienia korzyści zarówno dla podmiotu leczniczego, jak i dla pacjenta. Podmioty działalności leczniczej głównie skupiają swoje działania marketingowe i informacyjne w Internecie, który jest powszechnym i najczęściej używanym środkiem komunikacji, wypierającym coraz bardziej tradycyjne środki przekazu komunikacyjnego.
Cel. Poznanie opinii pacjentów obecnych i przyszłych na temat zapotrzebowania i oceny dostępności informacji o ofercie usług zdrowotnych udzielanych przez poszczególne podmioty lecznicze znajdujące się w Internecie, a także określenie grupy osób, które dokonują wyboru wykonawcy usług medycznych, kierują się opiniami o lekarzach zamieszczających informacje o swoich usługach w Internecie.
Materiał i metody. Ankieta została przeprowadzona z wykorzystaniem elektronicznego formularza ankiety udostępnionego w mediach społecznościowych. Swoim zasięgiem objęła 111 respondentów, którzy dobrowolnie i anonimowo wzięli udział w badaniu. Ankieta zawierała 22 autorskie pytania dotyczące korzystania z informacji o dostępnych w Internecie podmiotach leczniczych i usługach zdrowotnych, a także czynników warunkujących wybór danego lekarza bądź podmiotu leczniczego.
Wyniki i wnioski. Internet jest powszechnym źródłem informacji o podmiocie leczniczym w opinii pacjentów obecnych i przyszłych. Pomimo częstego korzystania z Internetu przez pacjentów niewielu z nich wykorzystuje możliwość rejestracji elektronicznej, choć ich liczba stale wzrasta. Pacjenci mają świadomość ryzyka związanego z istnieniem sieci nieprawdziwych informacji na tematy zdrowotne. Najczęściej informacji o jednostkach chorobowych wyszukują osoby młode i w średnim wieku, za najpopularniejsze źródła uznając fora internetowe, blogi i portale medyczne. Pomimo świadomości ryzyka autodiagnozy i samoleczenia
Słowa kluczowe: marketing usług zdrowotnych, Internet, podmiot leczniczy.
|
|