Opinie obecnych i przyszłych pacjentów o Internecie jako marketingowym źródle informacji o podmiocie leczniczym

Kliknij autora aby wyszukać wszystkie publikowane przez niego artykuły:
Iwona Nowakowska, Sylwia Drzewiecka, Beata Piguła, Renata Rasińska

3 (65) 2017 s. 501–505
Kliknij aby wrócić do spisu treści
501_3_65_2017.pdf
Cyfrowa wersja artykułu (plik PDF)

DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2017.68

Fraza do cytowania: Nowakowska I, Drzewiecka S, Piguła B, Rasińska R Opinie obecnych i przyszłych pacjentów o Internecie jako marketingowym źródle informacji o podmiocie leczniczym. Piel Pol. 2017;3(65):501–505. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2017.68

Wstęp. Marketing usług zdrowotnych to proces polegający na opracowywaniu, komunikowaniu, a także przekazywaniu wartości osobom korzystającym z opieki zdrowotnej. Obejmuje również zarządzanie kontaktami z pacjentami w celu zapewnienia korzyści zarówno dla podmiotu leczniczego, jak i dla pacjenta. Podmioty działalności leczniczej głównie skupiają swoje działania marketingowe i informacyjne w Internecie, który jest powszechnym i najczęściej używanym środkiem komunikacji, wypierającym coraz bardziej tradycyjne środki przekazu komunikacyjnego. Cel. Poznanie opinii pacjentów obecnych i przyszłych na temat zapotrzebowania i oceny dostępności informacji o ofercie usług zdrowotnych udzielanych przez poszczególne podmioty lecznicze znajdujące się w Internecie, a także określenie grupy osób, które dokonują wyboru wykonawcy usług medycznych, kierują się opiniami o lekarzach zamieszczających informacje o swoich usługach w Internecie. Materiał i metody. Ankieta została przeprowadzona z wykorzystaniem elektronicznego formularza ankiety udostępnionego w mediach społecznościowych. Swoim zasięgiem objęła 111 respondentów, którzy dobrowolnie i anonimowo wzięli udział w badaniu. Ankieta zawierała 22 autorskie pytania dotyczące korzystania z informacji o dostępnych w Internecie podmiotach leczniczych i usługach zdrowotnych, a także czynników warunkujących wybór danego lekarza bądź podmiotu leczniczego. Wyniki i wnioski. Internet jest powszechnym źródłem informacji o podmiocie leczniczym w opinii pacjentów obecnych i przyszłych. Pomimo częstego korzystania z Internetu przez pacjentów niewielu z nich wykorzystuje możliwość rejestracji elektronicznej, choć ich liczba stale wzrasta. Pacjenci mają świadomość ryzyka związanego z istnieniem sieci nieprawdziwych informacji na tematy zdrowotne. Najczęściej informacji o jednostkach chorobowych wyszukują osoby młode i w średnim wieku, za najpopularniejsze źródła uznając fora internetowe, blogi i portale medyczne. Pomimo świadomości ryzyka autodiagnozy i samoleczenia

Słowa kluczowe: marketing usług zdrowotnych, Internet, podmiot leczniczy.



Copyright © 2024 Pielęgniarstwo Polskie. Wszelkie prawa zastrzeżone