Próba oceny postaw studentów pielęgniarstwa wobec kształcenia kompetencji komunikacyjnych w zawodzie pielęgniarki

Kliknij autora aby wyszukać wszystkie publikowane przez niego artykuły:
Lucyna Iwanow, Mariusz Panczyk, Aleksander Zarzeka, Ilona Cieślak, Mariusz Jaworski, Joanna Gotlib

4 (70) 2018 s. 333–338
Kliknij aby wrócić do spisu treści
333_4_70_2018.pdf
Cyfrowa wersja artykułu (plik PDF)

DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2018.40

Fraza do cytowania: Iwanow L, Panczyk M, Zarzeka A, Cieślak I, Jaworski M, Gotlib J Próba oceny postaw studentów pielęgniarstwa wobec kształcenia kompetencji komunikacyjnych w zawodzie pielęgniarki. Piel Pol. 2018;4(70):333–338. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2018.40

Wstęp. Umiejętności komunikacyjne personelu pielęgniarskiego to kompetencje, które w istotny sposób wpływają na efektywność prowadzonego w zespole interdyscyplinarnym procesu pielęgnacyjnego i terapeutycznego. Pozytywne postawy wobec nauki kompetencji komunikacyjnych w zawodzie pielęgniarki, w grupie studentów pielęgniarstwa, mogą mieć wpływ na chęć rozwijania takich kompetencji. Cel. Celem pracy była próba oceny postaw studentów pielęgniarstwa wobec kształcenia kompetencji komunikacyjnych. Materiał i metody. W badaniu udział wzięło 76 studentów. Średnia wieku wyniosła 22,7 lat. Badania prowadzono przy użyciu standaryzowanego kwestionariusza Communication Skills Attitude Scale. Kwestionariusz składa się z 26 stwierdzeń, ocenianych w pięciostopniowej skali Likerta. Dodatkowo autorzy dołączyli do kwestionariusza cztery pytania dotyczące samooceny umiejętności komunikacyjnych w aspekcie pracy z pacjentem, jego rodziną, personelem pielęgniarskim oraz pozostałymi członkami zespołu terapeutycznego. Uzyskane wyniki dla poszczególnych pozycji skali opracowano metodami statystyki opisowej, a sumaryczną punktację zliczono według klucza. Wyniki. Studenci pielęgniarstwa prezentowali pozytywne postawy wobec nauki kompetencji komunikacyjnych (średni wynik sumaryczny wyniósł 108,9/130). Zdecydowana większość badanych twierdziła, że aby dobrze wykonywać pracę pielęgniarki muszą posiadać dobre umiejętności komunikacyjne (średni wynik 4,7/5). Niemal wszyscy ankietowani byli zdania, że na studiach medycznych warto zdobywać i rozwijać umiejętności komunikacyjne (średni wynik 4,7/5). Studenci ocenili średnio swoje umiejętności komunikacyjne (średni wynik 3,72/5). Wniosek. Kreowanie pozytywnych postaw oraz rozwijanie umiejętności komunikacyjnych na początku ścieżki kariery może skutkować lepiej rozwiniętymi kompetencjami miękkimi wśród personelu pielęgniarskiego oraz większą chęcią do rozwijania tych umiejętności w przyszłości. Prezentowane wyniki wskazujące na neutralne postawy wobec nauki umiejętności komunikacyjnych oraz neutralną ocenę swoich kompetencji przez studentów potwierdzają zasadność uzupełnienia programu nauczania na studiach pielęgniarskich o treści z zakresu komunikacji.

Słowa kluczowe: kompetencje miękkie, Skala Oceny Postaw Wobec Nauki Umiejętności Komunikacyjnych, studenci, pielęgniarstwo, komunikacja z pacjentem.



Copyright © 2024 Pielęgniarstwo Polskie. Wszelkie prawa zastrzeżone