DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2019.48 Fraza do cytowania: Jaciubek MK, Krupienicz A Ocena wiedzy i postaw studentów 1. i 3. roku pielęgniarstwa Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (WUM) dotycząca resuscytacji krążeniowo-oddechowej (RKO). Piel Pol. 2019;4(74):362–371. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2019.48 Wstęp. Europejska Rada Resuscytacji podkreśla, że wiodącą przyczyną zgonów w Europie jest nagłe zatrzymanie krążenia (NZK). Istotny jest fakt, że natychmiastowe rozpoczęcie RKO może podwoić, a nawet czterokrotnie zwiększyć szanse na przeżycie. Jedną z pierwszych osób, które podejmują resuscytacje, jest pielęgniarka. Zatem istotne wydaje się wdrożenie odpowiednich szkoleń z podstaw ratownictwa medycznego dla studentów pielęgniarstwa, aby posiedli wiedzę, umiejętności i gotowość do podjęcia resuscytacji krążeniowo-oddechowej (RKO).
Cel. Analiza porównawcza podstawowej wiedzy z RKO wśród studentów 1. i 3. roku studiów I stopnia na kierunku pielęgniarstwo.
Materiał i metody. Badanie przeprowadzono wśród studentów pielęgniarstwa 1. i 3. roku (n = 230) studiów I stopnia na Wydziale Nauki o Zdrowiu, Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego w roku akademickim 2011/2012. Udział w badaniu był dobrowolny i anonimowy. W pracy wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego, posłużono się techniką ankiety.
Wyniki. Wykazano istotne różnice pod względem wiedzy studentów dotyczącej uczestnictwa w szkoleniach z zakresu RKO, gotowości do podjęcia resuscytacji, oraz z podstawowej wiedzy dotyczącej: ułożenia rąk na klatce piersiowej, głębokości i częstotliwości ucisku, przerwania RKO i prowadzenia RKO bez oddechów ratunkowych. Studenci kończący studia mieli większą wiedzę, ale ich gotowość do podjęcia czynności ratunkowych jest mała.
Wnioski. Podstawowa wiedza z zakresu resuscytacji wśród studentów pielęgniarstwa jest wyższa u osób kończących studia, ale jest niewystarczająca. Gotowość do podjęcia resuscytacji jest niezadowalająca. Konieczne jest wdrażanie szkoleń z zakresu RKO wśród studentów pielęgniarstwa na studiach I stopnia już na pierwszym roku i kontynuowanie ich na każdym roku studiów w odpowiednim wymiarze godzin oraz w formie tych zajęć.
Słowa kluczowe: kształcenie, resuscytacja krążeniowo-oddechowa (RKO), podstawowe zabiegi resuscytacyjne (BLS), nagłe zatrzymanie krążenia (NZK).
|
|