DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2022.14 Fraza do cytowania: Wiśniewska-Duszyńska M, Wojciechowska W, Garstecka A Rehabilitacja schorzeń narządu głosu – wpływ edukacji zdrowotnej na efekty terapeutyczne. Piel Pol. 2022;3(85):144–150. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2022.14 Liczba zawodów narażonych na znaczne obciążenie narządu głosu stale wzrasta. Zjawisko to zauważalne jest między innymi dzięki zwiększonej świadomości pacjentów zgłaszających się do poradni foniatrycznych, laryngologicznych czy logopedycznych. Niewątpliwie u podłoża wielu zaburzeń głosu utrudniających codzienne funkcjonowanie pacjenta, oprócz zaburzeń organicznych, leży nieprawidłowa higiena i emisja głosu. To właśnie edukacja zdrowotna, obejmująca higienę i emisję głosu, jest integralną częścią procesu terapeutycznego w ramach rehabilitacji schorzeń narządu głosu.
Słowa kluczowe: głos, higiena, emisja, zaburzenia, rehabilitacja, edukacja.
|
|