DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2023.8 Fraza do cytowania: Patrzała A, Bączyk G, Basa A, Jankowiak-Bernaciak A, Ordaz RG, Pinto Md, Reis AM, Simões JA, Torres AL, Silén-Lipponen M, Korhonen U, Koponen L, Myllymäki M, Valverde EM, Macho AY, Méndez JA, Iglesias JL, Mayens AL, Mirón-Canelo JA, Graveto J, Pardal J, Santos-Costa P, Serambeque B, Salgueiro-Oliveira A, Parreira P Proces kształcenia w zakresie profilaktyki i kontroli zakażeń związanych z opieką zdrowotną w europejskich instytucjach szkolnictwa wyższego – badanie jakościowe. Piel Pol. 2023;3(89):91–101. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2023.8 Wprowadzenie. Zakażenia związane z opieką zdrowotną (Healthcare associated infections, HCAI) wpływają na życie pacjentów poprzez przedłużony pobyt w szpitalu, chorobę, a nawet śmierć, powodując znaczne koszty zarówno dla systemów opieki zdrowotnej, jak i społeczeństwa. Badania pokazują, że podczas pobytu w szpitalu u około 20% do 30% pacjentów diagnozuje się co najmniej jedną infekcję.
Otwarte podejście, wysokie umiejętności interpersonalne i komunikacyjne, a także odpowiednie możliwości szkoleń dla personelu medycznego przyczyniają się do promowania profilaktyki HCAI/HAI. Kształcenie w zakresie HCAI/HAI powinno przyczynić się do poszerzenia wiedzy i opanowania praktycznych umiejętności. Zakłada się, że wykładowcy, profesjonalni instruktorzy, koordynatorzy tworzą istotne podstawy rozwoju zawodowego i interakcji społecznych poprzez stosowanie interaktywnych modeli pedagogicznych.
Cel. Celem badania było określenie perspektywy nauczycieli i wykładowców z 5 europejskich instytucji szkolnictwa wyższego zaangażowanych w proces kształcenia studentów pielęgniarstwa w odniesieniu do profilaktyki i kontroli zakażeń związanych z opieką zdrowotną. W celu analizy badań jakościowych zostały określone problemy badawcze. Pytania badawcze uwzględniały perspektywy koordynatorów studiów/kierunku pielęgniarstwa, asystentów i wykładowców, nauczycieli. Pytania badawcze brzmiały: Jakie są czynniki wpływające na metody pedagogiczne stosowane w nauczaniu HAI w uczelniach na kierunku pielęgniarstwo? Jaka jest perspektywa nauczycieli pielęgniarstwa i wykładowców w odniesieniu do procesu kształcenia w zakresie profilaktyki i kontroli HAI w europejskich uczelniach pielęgniarskich?
Metody. Przygotowano oddzielne zestawy pytań badawczych dla różnych grup fokusowych: Nauczyciele (Grupy Fokusowe), Zaproszeni Asystenci i Wykładowcy (Grupy Fokusowe), Koordynator Kierunku Pielęgniarstwo, Przewodniczący Rady Pedagogicznej, Przewodniczący Rady Naukowej (Wywiad). Wywiady przeprowadzono w kontakcie. Zastosowano metodę analizy jakościowej.
Wyniki. Na podstawie badania wyłoniono 5 kategorii: Zapobieganie i kontrola HCAI/HAI w programach nauczania na kierunku pielęgniarstwo, Organizacja i struktura uczelni, Strategie i metody pedagogiczne, Kompetencje studentów oraz Komunikacja między uczelniami a miejscem praktyk. Dla każdej głównej kategorii wyłoniono podkategorie. Analiza opinii uczestników wykazała potrzebę opracowania jednolitego innowacyjnego modelu dydaktycznego w celu poprawy programów nauczania na kierunku pielęgniarstwo w zakresie profilaktyki i kontroli zakażeń; ponadto istotną kwestią jest zapewnienie studentom warunków do zdobywania wiedzy i umiejętności niezbędnych do planowania procedur opieki pielęgniarskiej, wdrażania i wykonywania tych procedur oraz oceny efektów opieki pielęgniarskiej. Badana grupa liczyła łącznie 80 uczestników, w tym 61 kobiet i 19 mężczyzn.
Wnioski. Istnieje potrzeba opracowania nowego modelu pedagogicznego w celu poprawy standardów nauczania i dalszej integracji aspektów teoretycznych i umiejętności praktycznych. Należy wzmocnić pozycję koordynatora jako osoby odpowiedzialnej za zarządzanie procesem uczenia się/nauczania.
Należy stosować zarówno tradycyjne, jak i innowacyjne metody nauczania, tj. symulacje, pielęgniarstwo oparte na dowodach, studia przypadków, e-booki.
Słowa kluczowe: HCAI/HAI zapobieganie i kontrola zakażeń, proces uczenia się i nauczania, edukacja, pielęgniarstwo.
|
|