Fraza do cytowania: Niewiadomski TJ, Talarska D Edukacja pacjentów jako podstawowy element w opiece pielęgniarskiej nad osobami ze schyłkową niewydolnością nerek. Piel Pol. 2014;3(53):228–233. Według szacunków niektórych epidemiologów różny stopień uszkodzenia nerek może występować nawet u 4 mln osób
w Polsce. Ludzie z przewlekłą chorobą nerek w jej schyłkowym stadium każdego dnia są zmuszeni do radzenia sobie z chorobą i wyzwaniami z nią związanymi. Muszą utrzymywać zdolność do wykonywania prostych, codziennych czynności, których wykonanie większość ludzi (zdrowych i chorych) bierze za pewnik. Edukacja pacjenta ze schyłkową niewydolnością nerek wychodzi naprzeciw jego zmaganiom z przewlekłą chorobą. Pielęgniarki, położne i lekarze mają obowiązek aktywnego uczestnictwa
w edukacyjnych wysiłkach ukierunkowanych na pacjentów, szczególnie tych przewlekle chorych.
Celem pracy jest przedstawienie znaczenia i zakresu działań edukacyjnych realizowanych przez pielęgniarkę podczas opieki nad pacjentami ze schyłkową niewydolnością nerek.
Prezentowana praca została zrealizowana z wykorzystaniem nieinterakcyjnej metody badań. Techniką badawczą była analiza treści wybranego piśmiennictwa z zakresu epidemiologii, diagnostyki, leczenia i pielęgnowania pacjentów ze schyłkową niewydolnością nerek.
Edukacja pacjentów w opiece pielęgniarskiej nad pacjentami
z niewydolnością nerek jest procesem złożonym, wieloetapowym, międzydyscyplinarnym i ukierunkowanym na przygotowanie pacjenta do aktywnego i świadomego udziału w postępowaniu diagnostycznym, leczniczym, dietetycznym, rehabilitacyjnym i pielęgnacyjnym. Edukacja pacjentów w przebiegu przewlekłej niewydolności nerek od samego początku rozwoju przewlekłej choroby nerek daje wiele potencjalnych korzyści pacjentom i pracownikom służby zdrowia, w tym poprawę wyników leczenia.
Słowa kluczowe: edukacja pacjentów, przewlekła choroba nerek (PChN), schyłkowa niewydolność nerek (SNN).
|
|