Postawy studentów pielęgniarstwa i medycyny na temat roli pielęgniarki w zespole terapeutycznym

Kliknij autora aby wyszukać wszystkie publikowane przez niego artykuły:
Urszula Baron, Krystyna Jaracz, Krystyna Górna, Anna Jacenko, Katarzyna Gołębiewska

4 (54) 2014 s. 302–307
Kliknij aby wrócić do spisu treści
302_4_54_2014.pdf
Cyfrowa wersja artykułu (plik PDF)

Fraza do cytowania: Baron U, Jaracz K, Górna K, Jacenko A, Gołębiewska K Postawy studentów pielęgniarstwa i medycyny na temat roli pielęgniarki w zespole terapeutycznym. Piel Pol. 2014;4(54):302–307.

Wstęp. System opieki zdrowotnej przez wiele lat opierał się na dominującej roli lekarzy. Obecnie model opieki zdrowotnej ulega modyfikacji, zakładając istnienie interdyscyplinarnych zespołów. Cel. Analiza postaw studentów pielęgniarstwa i medycyny wobec roli pielęgniarki/pielęgniarza w zespole terapeutycznym. Materiał i metody. Grupa badana składała się z 50 studentów pielęgniarstwa i 50 studentów medycyny Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. Do zebrania danych posłużono się skalą Jeffersona. Analiza wyników przeprowadzona została za pomocą testu Manna-Whitneya i współczynnika korelacji Spearmana. Wyniki i wnioski. Badanie wykazało, że w stosunku do studentów medycyny studenci pielęgniarstwa przejawiają bardziej pozytywne postawy wobec współpracy interdyscyplinarnej. Istnieje potrzeba zmiany programu nauczania w kierunku większej współpracy pielęgniarek/pielęgniarzy i lekarzy.

Słowa kluczowe: rola pielęgniarki, współpraca interdyscyplinarna, edukacja medyczna.



Copyright © 2024 Pielęgniarstwo Polskie. Wszelkie prawa zastrzeżone