Fraza do cytowania: Matecka M, Sielska J, Dąbrowska E, Zdrojowa S Potrzeby informacyjne pacjenta korzystającego z lecznictwa zamkniętego. Piel Pol. 2014;4(54):313–317. Cel. Celem badań była ocena dostępności wsparcia informacyjnego udzielanego pacjentom przez personel medyczny.
Materiał i metody. Badania przeprowadzono wśród 95 pacjentów oddziałów klinicznych oraz izby przyjęć szpitala klinicznego im. H. Święcickiego Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu.
Wyniki. Większość pacjentów uczestniczących w badaniu uzyskała informacje przynajmniej w 4 badanych obszarach (stan zdrowia; badania diagnostyczne i zabiegi; skutki czynności medycznych; zalecenia lekarskie). W procesie komunikacji pojawiały się jednak błędy w postaci udzielania informacji, które pacjenci określali jako niezrozumiałe. 50% pacjentów nie otrzymało informacji o tym, w jaki sposób należy przygotować się do badań diagnostycznych/zabiegów. Ponad 20% pacjentów stwierdziło, że podczas przyjęcia do szpitala nie przeprowadzono z nimi wywiadu lekarskiego.
Wnioski. Prawidłowa komunikacja w relacji pacjent-personel medyczny ma istotne znaczenie dla prawidłowego przebiegu procesu diagnostyczno-terapeutycznego, a co za tym idzie, wpływa na satysfakcję pacjenta oraz wizerunek podmiotu leczniczego.
Słowa kluczowe: komunikacja z pacjentem, wsparcie informacyjne, stres psychologiczny.
|
|