Potrzeby informacyjne pacjenta korzystającego z lecznictwa zamkniętego

Kliknij autora aby wyszukać wszystkie publikowane przez niego artykuły:
Monika Matecka, Jolanta Sielska, Eliza Dąbrowska, Sylwia Zdrojowa

4 (54) 2014 s. 313–317
Kliknij aby wrócić do spisu treści
313_4_54_2014.pdf
Cyfrowa wersja artykułu (plik PDF)

Fraza do cytowania: Matecka M, Sielska J, Dąbrowska E, Zdrojowa S Potrzeby informacyjne pacjenta korzystającego z lecznictwa zamkniętego. Piel Pol. 2014;4(54):313–317.

Cel. Celem badań była ocena dostępności wsparcia informacyjnego udzielanego pacjentom przez personel medyczny. Materiał i metody. Badania przeprowadzono wśród 95 pacjentów oddziałów klinicznych oraz izby przyjęć szpitala klinicznego im. H. Święcickiego Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu. Wyniki. Większość pacjentów uczestniczących w badaniu uzyskała informacje przynajmniej w 4 badanych obszarach (stan zdrowia; badania diagnostyczne i zabiegi; skutki czynności medycznych; zalecenia lekarskie). W procesie komunikacji pojawiały się jednak błędy w postaci udzielania informacji, które pacjenci określali jako niezrozumiałe. 50% pacjentów nie otrzymało informacji o tym, w jaki sposób należy przygotować się do badań diagnostycznych/zabiegów. Ponad 20% pacjentów stwierdziło, że podczas przyjęcia do szpitala nie przeprowadzono z nimi wywiadu lekarskiego. Wnioski. Prawidłowa komunikacja w relacji pacjent-personel medyczny ma istotne znaczenie dla prawidłowego przebiegu procesu diagnostyczno-terapeutycznego, a co za tym idzie, wpływa na satysfakcję pacjenta oraz wizerunek podmiotu leczniczego.

Słowa kluczowe: komunikacja z pacjentem, wsparcie informacyjne, stres psychologiczny.



Copyright © 2024 Pielęgniarstwo Polskie. Wszelkie prawa zastrzeżone