Wiedza pacjentów na temat Karty Praw Pacjenta wśród pacjentów Nowodworskiego Centrum Medycznego

Kliknij autora aby wyszukać wszystkie publikowane przez niego artykuły:
Aleksander Zarzeka, Mariola Sajkowicz, Mariusz Panczyk, Jarosława Belowska, Łukasz Samoliński, Joanna Gotlib

4 (58) 2015 s. 415–418
Kliknij aby wrócić do spisu treści
415_4_58_2015.pdf
Cyfrowa wersja artykułu (plik PDF)

Fraza do cytowania: Zarzeka A, Sajkowicz M, Panczyk M, Belowska J, Samoliński Ł, Gotlib J Wiedza pacjentów na temat Karty Praw Pacjenta wśród pacjentów Nowodworskiego Centrum Medycznego. Piel Pol. 2015;4(58):415–418.

Wstęp. Prawa pacjenta należą do kategorii praw człowieka, których ochrona zagwarantowana jest zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym. Z powodu niedostatecznej znajomości praw pacjentów przez samych zainteresowanych stworzono Kartę Praw Pacjenta. Cel. Celem pracy jest próba oceny znajomości Karty Praw Pacjenta wśród pacjentów. Materiał i metody. 112 pacjentów Nowodworskiego Centrum Medycznego 78 (69%) kobiet i 34 (31%) mężczyzn, Wiek: 18–35 lat – 23%, 36–50 lat – 25%, 51–70 lat – 45%, ponad 71 lat – 7%. Wykształcenie: średnie – 48%, zawodowe – 22%, wyższe – 21%, podstawowe – 9%. 76 responndentów (67%) zamieszkiwało tereny wiejskie, zaś 38 (33%) miasta. Dobrowolny i anonimowy autorski kwestionariusz zawierał 12 pytań. Przeprowadzono opisową analizę statystyczną. Wyniki. Około połowa respondentów zadeklarowała znajomość praw pacjenta. Najczęściej wskazywanym źródłem wiedzy na temat pacjenta były media (26–39%), dalej Karta Praw Pacjenta – 27%, pracownicy ochrony zdrowia – 3–12%. Poziom znajomości karty praw pacjenta respondenci najczęściej oceniają u siebie jako zadowalający (44%). Dobrze swoją wiedzę w tym zakresie ocenia 34%, a bardzo dobrze 2%. Co piąty pytany nie zna Karty Praw Pacjenta. Wnioski. 1. W badanej grupie wiedza na temat praw pacjenta była niesatysfakcjonująca. Pacjenci powinni więc być lepiej informowani o swoich prawach, szczególnie przez pracowników ochrony zdrowia, co należy do ich obowiązków. 2. W badanej grupie znajomość Karty Praw Pacjenta wśród samych zainteresowanych była niesatysfakcjonująca. Dokument ten może nie być dla pacjentów dogodnym źródłem wiedzy w tym zakresie. 3. Z uwagi na pilotażowy charakter pracy, badania powinny być kontynuowane w szerszej i bardziej reprezentatywnej grupie pacjentów.

Słowa kluczowe: prawa pacjenta, źródła wiedzy, pacjenci, Karta Praw Pacjenta.



Copyright © 2024 Pielęgniarstwo Polskie. Wszelkie prawa zastrzeżone