Architektura przestrzeni ogólnodostępnej w szpitalach. Pacjent i personel

Kliknij autora aby wyszukać wszystkie publikowane przez niego artykuły:
Ewa Pruszewicz-Sipińska, Agata Gawlak, Karolina Skalska

4 (50) 2013 s. 312–318
Kliknij aby wrócić do spisu treści
312_4_50_2013.pdf
Cyfrowa wersja artykułu (plik PDF)

Fraza do cytowania: Pruszewicz-Sipińska E, Gawlak A, Skalska K Architektura przestrzeni ogólnodostępnej w szpitalach. Pacjent i personel. Piel Pol. 2013;4(50):312–318.

Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na relację pomiędzy wizualną jakością przestrzeni publicznej w szpitalach, jakością systemu informacji wizualnej a poziomem stresu i poczuciem bezpieczeństwa jego użytkowników (pacjentów, gości i personelu szpitalnego). Omówiono na wybranych przykładach takie fizyczne aspekty środowiska jak: kolorystyka, faktura, oświetlenie, wyposażenie wnętrza, a także organizacja przestrzeni – pojmowana nie tylko jako układ pomieszczeń, ale również jako system niosący informację. Odniesiono się do wybranych przykładów systemów informacji wizualnej w centrach handlowych jako dobrych wzorców ułatwiających nawigację w przestrzeni. Zasugerowano, że stosowanie bliskich na co dzień użytkownikowi szpitala wizualnych kodów (np. przypominających do pewnego stopnia środowisko domowe) zamiast skrajnie obcych (np. zbyt nowoczesnych lub stylizowanych) może powodować zwiększenie komfortu psychicznego pacjenta, gości czy personelu. Zwrócono uwagę, jak ważna jest nie tylko wizualna jakość (i charakter) przestrzeni ogólnodostępnej szpitala, ale sposób, w jaki użytkownik jest informowany o tym, jak w jej obrębie poruszać się. Uznano, że wszystkie te elementy powinny być uwzględniane zarówno przy projektowaniu nowych obiektów szpitalnych, jak i wszelkiego rodzaju przebudowach i modernizacjach obiektów istniejących.

Słowa kluczowe: samopoczucie pacjenta, jakość przestrzeni, środowisko szpitala, system informacji wizualnej, architektura szpitala.



Copyright © 2024 Pielęgniarstwo Polskie. Wszelkie prawa zastrzeżone