DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2016.24 Fraza do cytowania: Panczyk M, Belowska J, Zarzeka A, Gotlib J Analiza dyskryminacyjna kryteriów rekrutacyjnych na studia drugiego stopnia na kierunku położnictwo na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. Piel Pol. 2016;3(61):300–307. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2016.24 Cel. Celem pracy jest ocena zdolności dyskryminacyjnej kryteriów kwalifikacyjnych na studia drugiego stopnia na kierunku położnictwo na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym (WUM).
Materiał i metody. Grupę badawczą stanowiło pięć roczników kandydatów, którzy przystąpili do rekrutacji w okresie 2009/10– 2013/14 (N = 335, 100% kobiet). Badania zostały przeprowadzone na podstawie kryteriów kwalifikacyjnych, którymi były: wyniki egzaminu testowego na studia oraz średnia ocen z toku studiów pierwszego stopnia. Przeprowadzono analizę krzywych ROC (ang. receiver operating characteristics) dla kategorii przyjęty/nieprzyjęty oraz modyfikację statystyki Z dla porównania AUC (ang. area under the curve). Wyznaczono również wartości indeksów Youdena. Obliczenia zostały wykonane za pomocą pakietu STATISTICA 12.5.
Wyniki. Porównanie wartości AUC dla kryterium średniej ocen i progowej wartości pola powierzchni 0,500 wskazuje na brak istotnej statystycznie różnicy między tymi wielkościami (statystyka Z, p > 0,05). Natomiast w przypadku sumarycznej punktacji uzyskanej przez kandydatów z testowego egzaminu wstępnego wykazano istotną statystycznie różnicę (statystyka Z, p < 0,001), ponieważ wartości AUC w każdym przypadku, niezależnie od rocznika rekrutacji, przyjmowały wartości większe niż 0,500. Dla testowego egzaminu wartość indeksu Youdena zawsze przekraczała wartość 0,90, podczas gdy dla średniej ocen mieściła się w granicach od 0,20 do 0,40.
Wnioski. Decydujące znaczenie w podejmowaniu decyzji o przyjęciu kandydata na studia ma wynik egzaminu wstępnego. Należy rozważyć sensowność dalszego stosowania kryterium średniej ocen w procesie naboru na studia drugiego stopnia na kierunek położnictwo na WUM.
Słowa kluczowe: położnictwo, ocena wiadomości, szkolnictwo wyższe, kryteria przyjęć do szkoły.
|
|