Staż pracy a wiedza i postawy personelu pielęgniarskiego przystępującego do egzaminów specjalizacyjnych, organizowanych przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych, wobec evidence-based practice

Kliknij autora aby wyszukać wszystkie publikowane przez niego artykuły:
Jarosława Belowska, Mariusz Panczyk, Aleksander Zarzeka, Łukasz Samoliński, Halina Żmuda-Trzebiatowska, Barbara Kot-Doniec, Joanna Gotlib

3 (61) 2016 s. 340–346
Kliknij aby wrócić do spisu treści
340_3_61_2016.pdf
Cyfrowa wersja artykułu (plik PDF)

DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2016.29

Fraza do cytowania: Belowska J, Panczyk M, Zarzeka A, Samoliński Ł, Żmuda-Trzebiatowska H, Kot-Doniec B, Gotlib J Staż pracy a wiedza i postawy personelu pielęgniarskiego przystępującego do egzaminów specjalizacyjnych, organizowanych przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych, wobec evidence-based practice. Piel Pol. 2016;3(61):340–346. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2016.29

Wstęp. Wykorzystywanie aktualnego, specjalistycznego piśmiennictwa naukowego, będącego źródłem wiarygodnej informacji naukowej w pielęgniarstwie, inspiruje do rozwoju kariery naukowej i ustawicznego kształcenia się. Cel. Celem pracy jest analiza postaw pielęgniarek wobec evidence-based practice (EBP) w zależności od stażu pracy. Materiał i metody. Przebadano 389 pielęgniarek/pielęgniarzy (19 mężczyzn, 4,88%), których średni staż pracy wynosił 20,24 roku (min. 0, maks. 40, SD = 9,71). Narzędziem badawczym był standaryzowany kwestionariusz Evidence-Based Practice Profile Questionnaire, zawierający łącznie 75 pytań. Do analizy włączono 44 pytania zamknięte oparte na skali Likerta względem stażu pracy. Przeprowadzono analizę rzetelności kwestionariusza za pomocą współczynnika alfa Cronbacha (0,905). Wykonano analizę statystyczną korelacji rang Spearmana (p < 0,05) za pomocą pakietu STATISTICA 12. Wyniki. Blisko połowa personelu pielęgniarskiego z długim stażem pracy w podejmowaniu właściwych decyzji klinicznych wyżej ceni doświadczenie zawodowe niż najnowsze doniesienia literatury naukowej (n = 194, p = 0,01). Dla 62,2% osób z dużym doświadczeniem zawodowym brak czasu (n = 242, p = 0,29) oraz przeciążenie pracą zawodową (n = 272, p = 0,03) są największymi barierami do wykorzystywania EBP w swojej profesji. Wnioski. 1. W badanej grupie personelu pielęgniarskiego staż pracy w zawodzie nie miał wpływu na poziom wiedzy i postawy związane z evidence-based nursing practice. 2. Bez względu na staż pracy pielęgniarek istnieje konieczność stałego, ustawicznego aktualizowania wiedzy z zakresu EBNP, m.in. przez uczestnictwo w różnych formach kształcenia podyplomowego.

Słowa kluczowe: praktyka pielęgniarska oparta na faktach, staż pracy, evidence-based medicine.



Copyright © 2024 Pielęgniarstwo Polskie. Wszelkie prawa zastrzeżone