DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2016.30 Fraza do cytowania: Sykut A, Dobrowolska B Media elektroniczne i ich wpływ na kreowanie wizerunku zawodowego pielęgniarek według opinii pracujących przedstawicieli tej profesji. Piel Pol. 2016;3(61):347–352. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2016.30 Cel. Celem pracy było określenie wpływu mediów elektronicznych na kreowanie wizerunku zawodowego pielęgniarek.
Materiał i metody. W badaniu ankietowym wzięło udział 181 pielęgniarek/pielęgniarzy aktywnych zawodowo. Badania przeprowadzono w 2015 roku, wykorzystując autorski kwestionariusz ankiety.
Wyniki. Respondenci uważali, że media elektroniczne mają duży – 43,6% – lub bardzo duży – 33,1% – wpływ na wizerunek ich zawodu. Zarówno telewizja, Internet, jak i radio przedstawiają środowisko pielęgniarskie w złym świetle. W ocenie badanych najgorszy przekaz wysyła telewizja (84%), następnie Internet (72,9%), najmniej negatywny – radio (68,5%). Połowa badanych (50,8%) była zdania, że największy wpływ na budowanie wizerunku zawodu mają takie programy jak wiadomości i doniesienia ze świata. Respondenci zwracali uwagę przede wszystkim na negatywne elementy obrazu pielęgniarki budowanego w telewizji. W ich opinii w telewizji zwraca się uwagę na fakt, że zawód pielęgniarki jest gorszy od zawodu lekarza (76,8%), zawód pielęgniarki jest niedoceniony (69,6%) oraz na strajki i protesty (69,1%). W ocenie badanych pozostałe przekaźniki informacji elektronicznej mówiły o strajkach i protestach, o błędach pielęgniarek oraz brakach w zatrudnieniu.
Wnioski. W opinii badanych największy wpływ na kreowanie wizerunku zawodowego pielęgniarek w mediach elektronicznych ma telewizja, a konkretnie wiadomości i doniesienia ze świata. Wybrany rodzaj programu ma negatywny wpływ na budowanie obrazu zawodu pielęgniarki.
Słowa kluczowe: wizerunek zawodowy, media elektroniczne, pielęgniarki polskie.
|
|