Ocena zadowolenia pacjentów Poradni Stomatologicznej z realizacji przez personel medyczny prawa pacjenta do informacji

Kliknij autora aby wyszukać wszystkie publikowane przez niego artykuły:
Beata Obrycka, Małgorzata Machaj, Aleksander Zarzeka, Lucyna Iwanow, Mariusz Panczyk, Joanna Gotlib

1 (63) 2017 s. 45–53
Kliknij aby wrócić do spisu treści
45_1_63_2017.pdf
Cyfrowa wersja artykułu (plik PDF)

DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2017.6

Fraza do cytowania: Obrycka B, Machaj M, Zarzeka A, Iwanow L, Panczyk M, Gotlib J Ocena zadowolenia pacjentów Poradni Stomatologicznej z realizacji przez personel medyczny prawa pacjenta do informacji. Piel Pol. 2017;1(63):45–53. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2017.6

Wstęp. Jednym z podstawowych praw pacjenta jest prawo do informacji o stanie zdrowia, sposobie leczenia, możliwych powikłaniach. Aby pacjent mógł podjąć najlepszą dla siebie decyzję o dalszym postępowaniu leczniczym, musi uzyskać pełną i zrozumiałą informację na temat świadczenia medycznego. Cel. Celem pracy była ocena zadowolenia pacjentów Poradni Stomatologicznej z realizacji przez personel medyczny prawa do informacji. Materiał i metody. W badaniu wzięło udział 100 pacjentów Poradni Stomatologicznej (78 kobiet). Wykształcenie wyższe miało 61 osób, średnie – 29, a podstawowe i zawodowe – 10 badanych. Badanie wykonano na podstawie samodzielnie sporządzonej, anonimowej ankiety. Pytania dotyczyły znajomości wiedzy zagadnień związanych z tematyką praw pacjenta oraz oceny jasności przekazu informacji. Wyniki. W badanej grupie pacjentów wyższe wykształcenie miało wpływ na odpowiedzi z zakresu wiedzy na temat zagadnień związanych z prawami pacjenta. Znajomość praw pacjenta deklarowało 75% ankietowanych z wykształceniem wyższym, również płeć miała wpływ na wybór odpowiedzi, ponad 65% kobiet oceniło, iż zna prawa pacjenta bardzo dobrze i dobrze, ponad 55% respondentów z wykształceniem wyższym poprawnie wskazało, iż informacje na temat praw pacjenta czerpią z Karty praw pacjenta. Wnioski. 1. Komunikacja z lekarzem oceniana jest na poziomie średnim, a przekazywane treści są niewystarczające. 2. Otrzymane wyniki badań wskazują na niedostateczną wiedzę personelu medycznego o ważności przekazywania informacji. 3. W badaniach porównujących poziom znajomości praw pacjenta występuje zależność między płcią i wykształceniem ankietowanych. 4. Wyniki przeprowadzonych badań własnych pokazują, iż szczegółowa wiedza na temat zagadnień praw pacjenta jest niewystarczająca. 5. Na podstawie uzyskanych wyników można stwierdzić, iż zadowolenie pacjentów z otrzymanych informacji przekłada się na zrozumienie i współpracę z personelem medycznym i podejmowanie decyzji w dalszym przebiegu leczenia.

Słowa kluczowe: prawa pacjenta, prawo do informacji, pacjenci, stomatologia.



Copyright © 2024 Pielęgniarstwo Polskie. Wszelkie prawa zastrzeżone