Analiza wyników wspomaganego komputerowo zaliczenia testowego z przedmiotów „Badania naukowe w pielęgniarstwie” oraz „Kształcenie w badaniach naukowych” dla studentów Wydziału Nauk o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego

Kliknij autora aby wyszukać wszystkie publikowane przez niego artykuły:
Joanna Gotlib, Mariusz Panczyk, Joanna Pawłowska, Marcin Malczyk

2 (64) 2017 s. 183–190
Kliknij aby wrócić do spisu treści
183_2_64_2017.pdf
Cyfrowa wersja artykułu (plik PDF)

DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2017.23

Fraza do cytowania: Gotlib J, Panczyk M, Pawłowska J, Malczyk M Analiza wyników wspomaganego komputerowo zaliczenia testowego z przedmiotów „Badania naukowe w pielęgniarstwie” oraz „Kształcenie w badaniach naukowych” dla studentów Wydziału Nauk o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Piel Pol. 2017;2(64):183–190. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2017.23

Cel. Analiza porównawcza wyników zaliczenia testowego z przedmiotów „Badania naukowe w pielęgniarstwie” oraz „Kształcenie w badaniach naukowych w położnictwie” dla studentów WNoZ WUM. Materiał i metody. Baza licząca 182 zadania testowe była przygotowana w formacie pytań wielokrotnego wyboru z jedną opcją prawidłową. Wszystkie pytania były indeksowane i pooddawane parametryzacji za pomocą dwóch współczynników jakościowych – łatwość oraz moc różnicująca. W ocenie wyników uzyskanych z zaliczenia testowego przez studentów położnictwa i pielęgniarstwa posłużono się elementami statystyki opisowej oraz testami Levene’a, Grubbsa i Shapiro-Wilka. Zastosowano również analizy porównawcze: test t-Studenta dla powtórzonych pomiarów, test t-Studenta dla grup niezależnych oraz dwuczynnikową ANOVA. Wszystkie obliczenia wykonano z użyciem oprogramowania STATISTICA wersja 12.5. Dla wszystkich analiz jako domyślny (a priori) poziom istotności przyjęto α = 0,05. Wyniki. Stopień zróżnicowania punktacji zaliczeniowej dla obu przedmiotów był podobny (test Levena, p=0,39), nie zanotowano danych odstających (test Grubbsa, p=1,00), a częstość rozkładu w niewielkim stopniu była różna od rozkładu normalnego (test Shapiro-Wilka, p=0,04). Studenci położnictwa uzyskiwali wyższe wyniki niż pielęgniarstwa (test t-Studenta: p=0,014). Ponadto obserwowano spadkowy trend w zakresie uzyskiwanej przez studentów punktacji w kolejnych terminach zaliczenia (ANOVA: p<0,001). Te same zadania były trudniejsze dla studentów pielęgniarstwa (test t-Studenta: p=0,035), natomiast w zakresie mocy różnicującej zadania w grupie studentów pielęgniarstwa osiągały wyższe wartości. Liczba wyświetlań pytania nie wpływała istotnie na jego łatwość, niezależnie od analizowanego kierunku studiów. Wnioski Analiza wyników zaliczenia z przedmiotów „Badania naukowe w pielęgniarstwie” oraz „Kształcenie w badaniach naukowych w położnictwie” wykazała, że wyniki uzyskane przez studentów położnictwa są istotnie wyższe niż pielęgniarstwa, co ze względu na fakt, że studenci obu kierunków studiów mieli taki sam program kształcenia, wymaga dalszych badań. Możliwość przekazywania sobie przez studentów treści zadań testowych losowanych z bazy pytań w kolejnych turach oraz występowanie tych samych pytań w kolejnych turach zaliczenia nie wpływa istotnie na pogorszenie jakości oceniania.

Słowa kluczowe: egzaminy wspomagane komputerowo, pomiar dydaktyczny, badania naukowe, studenci nauk o zdrowiu.



Copyright © 2024 Pielęgniarstwo Polskie. Wszelkie prawa zastrzeżone