Konflikt, negocjacje, etyka – kształtowanie poziomu wynagrodzeń w ochronie zdrowia

Kliknij autora aby wyszukać wszystkie publikowane przez niego artykuły:
Bożena Tyran

3 (49) 2013 s. 209–215
Kliknij aby wrócić do spisu treści
209_3_49_2013.pdf
Cyfrowa wersja artykułu (plik PDF)

Fraza do cytowania: Tyran B Konflikt, negocjacje, etyka – kształtowanie poziomu wynagrodzeń w ochronie zdrowia. Piel Pol. 2013;3(49):209–215.

Społeczeństwo bezkonfliktowe, będące celem ludzkich aspiracji, nie istnieje. Konflikty z reguły oceniane są jako zjawiska negatywne. Jednak niektóre z nich mogą mieć charakter pozytywny, zwłaszcza wówczas, gdy w wyniku rozwiązania konfliktu dochodzi do skutecznej implementacji zmian, mających na celu regulację zasad współżycia społecznego. Jedną z metod kierowania konfliktami są negocjacje. Negocjacje płacowe w ochronie zdrowia zazwyczaj są odpowiedzią na działania podejmowane przez środowisko zawodowe kadr medycznych. Lekarze, pielęgniarki oraz położne zobligowani są do przestrzegania norm zawartych w kodeksach etyki zawodowej, które nadają pożądany kierunek realizowanych zadań oraz wyznaczają standardy jakości usług zdrowotnych. Celem opracowania jest wstępne przedstawienie znaczenia etyki zawodowej w trakcie prowadzonych negocjacji wynagrodzeń pracowników medycznych. Normy etyczne z jednej strony ograniczają uczestników negocjacji, poprzez niedopuszczenie niepożądanych form działania, z drugiej strony stanowią determinantę osiągniętego porozumienia. Artykuł ma charakter poglądowy, przygotowany został w oparciu o przegląd literatury oraz obserwacje autorki.

Słowa kluczowe: konflikt, negocjacje, etyka zawodowa, wynagrodzenia.



Copyright © 2024 Pielęgniarstwo Polskie. Wszelkie prawa zastrzeżone