System e-zdrowia w opinii pacjentów i personelu medycznego

Kliknij autora aby wyszukać wszystkie publikowane przez niego artykuły:
Anna Jurczak, Jolanta Prażmo, Sylwia Wieder-Huszla, Dorota Branecka-Woźniak, Jacek Brodowski, Elżbieta Grochans

3 (65) 2017 s. 422–426
Kliknij aby wrócić do spisu treści
422_3_65_2017.pdf
Cyfrowa wersja artykułu (plik PDF)

DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2017.56

Fraza do cytowania: Jurczak A, Prażmo J, Wieder-Huszla S, Branecka-Woźniak D, Brodowski J, Grochans E System e-zdrowia w opinii pacjentów i personelu medycznego. Piel Pol. 2017;3(65):422–426. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2017.56

Wstęp. Technologie informacyjno-komunikacyjne są integralną częścią życia współczesnego człowieka. Znajdują one zastosowanie w usługach medycznych określanych jako obszary e-zdrowia (e-health). Jednym z głównych czynników, który warunkuje efektywne zastosowane obszarów e-zdrowia, jest świadomość oraz wiedza społeczeństwa w tej dziedzinie. Dlatego bardzo istotne jest poznanie opinii potencjalnych użytkowników obszarów e-zdrowia. Cel. Analiza opinii personelu medycznego oraz pacjentów na temat obszarów e-zdrowia. Materiał i metody. Badanie opinii na temat przydatności obszarów e-zdrowia przeprowadzono w okresie od 10 lipca do 15 listopada 2015 roku wśród pacjentów i personelu medycznego województwa zachodniopomorskiego (340 osób). Metodą badania był sondaż diagnostyczny, a narzędziem – autorski kwestionariusz ankiety sporządzony w dwóch wersjach – dla pacjentów i personelu medycznego. Wyniki. W grupie pacjentów 52,10% stanowiły osoby niezdecydowane do korzystania z usług e-zdrowia. Z tych usług najchętniej korzystają osoby młodsze w wieku 25–39 lat (52,63%). Spośród pracowników medycznych chęć korzystania z usługi e-zdrowia zadeklarowało 62,94% respondentów. Pojęcia z zakresu e-zdrowia zna 68,44% badanych, termin telemedycyny – 47,20%, zaś z zastosowaniem telemedycyny spotkało się 38,82% ankietowanych. Wnioski. Większość ankietowanych zna pojęcie e-zdrowia, jednak dostępność do obszarów e-zdrowia w placówkach jest ograniczona. Akceptacja dla wykorzystania poszczególnych aplikacji w obszarze e-zdrowia jest zróżnicowana. Wyraźnie wyższy stopień niechęci do korzystania z rozwiązań innowacyjnych występuje w grupie pacjentów w starszym wieku. Dostęp do materiałów edukacyjnych oraz rozwiązania wspomagające usługi medyczne, tj. wykorzystanie Internetu do odnowienia recepty, rejestracji na wizyty, badania, rehabilitacje, uzyskują najwyższą akceptację, zarówno wśród pacjentów, jak i personelu.

Słowa kluczowe: zdrowie, telemedycyna, pacjenci, personel medyczny.



Copyright © 2024 Pielęgniarstwo Polskie. Wszelkie prawa zastrzeżone