Satysfakcja pacjentów makroregionu lubelskiego z usług wybranych poradni specjalistycznych świadczeń zdrowotnych

Kliknij autora aby wyszukać wszystkie publikowane przez niego artykuły:
Olga Dąbska, Zbigniew Tarkowski, Ewa Humeniuk, Joanna Monastyrska

1 (67) 2018 s. 28–34
Kliknij aby wrócić do spisu treści
28_1_67_2018.pdf
Cyfrowa wersja artykułu (plik PDF)

DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2018.3

Fraza do cytowania: Dąbska O, Tarkowski Z, Humeniuk E, Monastyrska J Satysfakcja pacjentów makroregionu lubelskiego z usług wybranych poradni specjalistycznych świadczeń zdrowotnych. Piel Pol. 2018;1(67):28–34. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2018.3

Wstęp i cel. Obserwuje się w ostatnim czasie duże zmiany w obrębie postrzegania roli pacjenta, który z biernego odbiorcy świadczeń zdrowotnych przyjął postawę klienta, opiniującego i oceniającego realizowane usługi. Celem pracy było określenie wpływu wybranych czynników na poziom satysfakcji pacjentów makroregionu lubelskiego ze świadczeń lekarza specjalisty. Materiał i metody. Grupę badaną stanowiło 144 pacjentów poradni udzielających specjalistycznych usług medycznych. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, techniką ankietową. Narzędziem badawczym był autorski kwestionariusz służący do oszacowania stopnia zadowolenia ze świadczeń specjalistycznej opieki zdrowotnej. Do analizy materiału badawczego wykorzystano program SAS Enterprise Guide. Przyjęto poziom istotności p < 0,05. Posłużono się testami chi2 Pearsona, t-studenta i r-Spearmana. Wyniki. Zadowolenie ze świadczeń specjalistycznej opieki zdrowotnej determinowane było stosunkiem lekarza do pacjenta, reakcją lekarza na zgłaszane przez pacjenta potrzeby i prośby, oceną poświęconego pacjentowi czasu i uwagi, skutecznością porady. Na poziom satysfakcji nie wpływał rodzaj wizyty. Wnioski. Na zadowolenie pacjentów wpływa wiele różnych elementów. Spełnianie oczekiwań pacjentów rzutuje na jakość usług zdrowotnych, niosąc za sobą szereg pozytywnych konsekwencji.

Słowa kluczowe: satysfakcja, jakość, specjalistyczna opieka zdrowotna, pacjenci.



Copyright © 2024 Pielęgniarstwo Polskie. Wszelkie prawa zastrzeżone