Realizacja przez pielęgniarki szkolne grupowej profilaktyki fluorkowej u uczniów szkół podstawowych

Kliknij autora aby wyszukać wszystkie publikowane przez niego artykuły:
Ewelina Wiśniewska, Magdalena Woynarowska-Sołdan, Halszka Boguszewska-Gutenbaum, Adam Fronczak

1 (67) 2018 s. 35–43
Kliknij aby wrócić do spisu treści
35_1_67_2018.pdf
Cyfrowa wersja artykułu (plik PDF)

DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2018.4

Fraza do cytowania: Wiśniewska E, Woynarowska-Sołdan M, Boguszewska-Gutenbaum H, Fronczak A Realizacja przez pielęgniarki szkolne grupowej profilaktyki fluorkowej u uczniów szkół podstawowych. Piel Pol. 2018;1(67):35–43. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2018.4

Cel. Ocena realizacji przez pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania grupowej profilaktyki fluorkowej metodą nadzorowanego szczotkowania zębów preparatami fluorkowymi u uczniów szkół podstawowych. Materiał i metody. Badaniem objęto 115 pielęgniarek. Zastosowano w nim autorski kwestionariusz dotyczący przeprowadzania i organizacji fluoryzacji, wykorzystywanych preparatów i sprzętu, stosunku pielęgniarek do zabiegu oraz uczestnictwa w szkoleniach na temat profilaktyki próchnicy. Wyniki. Wszystkie badane pielęgniarki prowadziły grupową profilaktykę fluorkową, 96,5% badanych realizowało ją we wszystkich klasach. Profilaktyką objęto ogółem 84,8% uczniów. W większości przypadków zabieg przeprowadzano zgodnie z obowiązującymi zasadami: 6 razy w roku (98, 2%), co 6 tygodni (86,1%), w grupach liczących do 15 uczniów (56,5%), z zastosowaniem Elmex żelu (48,7%) i Fluormexu płynu (40,0%) oraz jednorazowych szczoteczek (58,3%). Większość badanych (79,1%) uznawała realizację fluoryzacji przez pielęgniarki za dobre rozwiązanie w profilaktyce próchnicy u uczniów. Tylko niespełna co czwarta respondentka ukończyła szkolenie w tym zakresie, większość (71,3%) była zainteresowana pogłębieniem swojej wiedzy w tej dziedzinie. Wnioski. Realizacja grupowej profilaktyki fluorkowej zgodnie z obowiązującymi zasadami jest ważnym elementem zapobiegania chorobie próchnicowej zębów u uczniów. Pozytywny stosunek pielęgniarek do tej formy profilaktyki i zainteresowanie zwiększeniem wiedzy w tym zakresie należy wykorzystać w programach ich doskonalenia zawodowego. Istnieje potrzeba przeprowadzenia badań dotyczących realizacji profilaktyki fluorkowej w innych regionach kraju.

Słowa kluczowe: choroba próchnicowa zębów, grupowa profilaktyka fluorkowa, uczniowie, szkoła podstawowa, pielęgniarka środowiska nauczania i wychowania.



Copyright © 2024 Pielęgniarstwo Polskie. Wszelkie prawa zastrzeżone