Motywy uczestnictwa przyszłych rodziców w zajęciach edukacyjnych szkoły rodzenia

Kliknij autora aby wyszukać wszystkie publikowane przez niego artykuły:
Wioletta Gębicz, Katarzyna Plagens-Rotman, Agnieszka Ulatowska

3 (73) 2019 s. 243–251
Kliknij aby wrócić do spisu treści
243_3_73_2019.pdf
Cyfrowa wersja artykułu (plik PDF)

DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2019.32

Fraza do cytowania: Gębicz W, Plagens-Rotman K, Ulatowska A Motywy uczestnictwa przyszłych rodziców w zajęciach edukacyjnych szkoły rodzenia. Piel Pol. 2019;3(73):243–251. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2019.32

Wstęp. Szkoły rodzenia to placówki edukacyjne, które funkcjonują przy szpitalach lub innych ośrodkach medycznych prowadzące zajęcia teoretyczne oraz warsztaty praktyczne, mające na celu przygotowanie przyszłych rodziców do narodzin. Głównym zadaniem szkoły rodzenia jest zmniejszenie lęku porodowego poprzez właściwe przygotowanie obojga rodziców do porodu, jak również zdobycie wiedzy dotyczacej opieki nad dzieckiem po porodzie. Cel. Celem pracy było poznanie motywów uczestnictwa przyszłych rodziców w zajęciach edukacyjnych Szkoły Rodzenia. Materiał i metody. Badania przeprowadzono wśród uczestników kursu obojga płci w Szkole Rodzenia przy Wielospecjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Gorzowie Wlkp. Badaniem objęto 200 słuchaczy biorących udział w wyżej wymienionej Szkole Rodzenia w okresie od stycznia do czerwca 2017 roku. W pracy zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, badawczym narzędziem był kwestionariusz ankiety własnego projektu. Wyniki. Najczęstszym źródłem wiedzy u osób w wieku między 23. a 27. roku życia był lekarz (48,2%) oraz Internet (35,7%), u osób w wieku między 28. a 32. roku życia były osoby znajome (71%) oraz położna (21%). Z kolei u osób w wieku między 33. a 38. roku życia główne źródło wiedzy o szkole rodzenia stanowił lekarz (95%). Motywacją do uczestnictwa w zajęciach prowadzonych przez Szkołę Rodzenia wśród wieloródek było przygotowanie fizyczne i psychiczne do aktywnego porodu (75%) oraz przygotowanie do pełnienia ról rodzicielskich (25%). Z kolei główną motywacją do uczestnictwa w zajęciach Szkoły Rodzenia wśród kobiet oczekujących na pierwsze dziecko było przygotowanie do aktywnego porodu (32,86%), zdobycie wiedzy w sprawowaniu opieki nad dzieckiem (21,43%), pozyskanie wiedzy na temat ciąży (19,29%) oraz udział w porodzie rodzinnym (16,43%). Wnioski. Należy dążyć do świadomego uczestnictwa kobiet ciężarnych w ćwiczeniach gimnastycznych, relaksacyjnych i oddechowych, które sprzyjają poprawie kondycji i wzmacniają postawy prozdrowotne. Zadaniem nadrzędnym edukacji przedporodowej jest kształtowanie postaw dążących do integracji obojga rodziców w zdobywaniu wiedzy o ciąży, porodzie, połogu i opieki nad dzieckiem poprzez przygotowanie psychiczne i fizyczne do aktywnego porodu.

Słowa kluczowe: szkoła rodzenia, ciąża, poród, macierzyństwo, ojcostwo.



Copyright © 2024 Pielęgniarstwo Polskie. Wszelkie prawa zastrzeżone