(Nie)systemowa ochrona zdrowia dziecka w wieku szkolnym – krytyczny zarys problematyki

Kliknij autora aby wyszukać wszystkie publikowane przez niego artykuły:
Katarzyna Jadach, Piotr Stępniak

2 (48) 2013 s. 111–120
Kliknij aby wrócić do spisu treści
111_2_48_2013.pdf
Cyfrowa wersja artykułu (plik PDF)

Fraza do cytowania: Jadach K, Stępniak P (Nie)systemowa ochrona zdrowia dziecka w wieku szkolnym – krytyczny zarys problematyki. Piel Pol. 2013;2(48):111–120.

Wstęp. Ochrona zdrowia dziecka w wieku szkolnym jest obowiązkiem państwa, wynikającym z szeregu regulacji prawnych o wymiarze międzynarodowym i krajowym. W działalność tę, w szczególności w obszarze promocji zdrowia, zaangażowane są również jednostki samorządu terytorialnego, przedstawiciele zawodów medycznych, cała społeczność szkolna (nauczyciele, rodzice, uczniowie). Ta wielość podmiotów odpowiedzialnych za stan zdrowia populacji wieku rozwojowego stanowi konsekwencję realizacji w naszym systemie wielosektorowej teorii zdrowia oraz koncepcji społeczeństwa aktywnego. Przyjmując jednak konstytucyjną formułę welfare state, państwo nie może zwolnić się z pewnych podstawowych dla kondycji młodego pokolenia zadań. Cel pracy. Przybliżenie niektórych prawnych aspektów ochrony zdrowia ucznia w polskiej szkole oraz roli państwa w tym obszarze. Materiał. Przegląd regulacji prawnych oraz piśmiennictwa w aspekcie obowiązków państwa i innych podmiotów w obszarze ochrony zdrowia dzieci w wieku szkolnym i ich bezpieczeństwa. Wnioski. Istnieje konieczność, wynikająca również z unormowań prawnych, wsparcia przez polskie państwo szkoły w jej działalności promocyjnej w obszarze ochrony zdrowia uczniów.

Słowa kluczowe: zdrowie ucznia, system oświaty, prawo oświatowe, polityka zdrowotna, promocja zdrowia.



Copyright © 2024 Pielęgniarstwo Polskie. Wszelkie prawa zastrzeżone