Literatura piękna na czas studiowania w pandemii

Kliknij autora aby wyszukać wszystkie publikowane przez niego artykuły:
Kamil Konrad Hozyasz

3 (81) 2021 s. 125–130
Kliknij aby wrócić do spisu treści
125_3_81_2021.pdf
Cyfrowa wersja artykułu (plik PDF)

DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2021.14

Fraza do cytowania: Hozyasz KK Literatura piękna na czas studiowania w pandemii. Piel Pol. 2021;3(81):125–130. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2021.14

Pandemia COVID-19 powoduje bezprecedensowe cierpienia na całym świecie i stanowi wyzwanie dla gospodarki. Codzienne życie ludzi opiera się na interakcjach społecznych, co jest szczególnie łatwo dostrzegalne w społecznościach studenckich. Pandemia, wywołana przez wirusa SARS-CoV-2, stawia studentów pielęgniarstwa i ratownictwa medycznego wobec nowych dodatkowych wyzwań. Z jednej strony na ich oczach nastąpiło społeczne dowartościowanie zawodów, które wkrótce będą wykonywali, a z drugiej strony obserwują nieprzygotowanie sektora ochrony zdrowia do walki z pandemią. Dotychczas tych studentów nauczano medycyny, pojmowanej przede wszystkim jako obszerny zasób niepodważalnej wiedzy do wykorzystania niż inkubator poszukiwań. Katastroficzne następstwa pandemii wynikają m.in. z jej nieprzewidywalności, co dobitnie uwidaczniają twórcy literatury pięknej. Celem artykułu było przedstawienie wybranych dzieł literackich z motywem plagi bakteryjnej lub wirusowej. „Szkarłatna dżuma” Londona jest warta przeczytania chociażby dla zyskania nowej perspektywy wobec COVID-19. Dyskusja o wybranych dziełach literatury pięknej może pomóc w przywracaniu równowagi zaburzonej przez pandemię oraz ubogacać zarówno akademików jak i ich studentów.

Słowa kluczowe: studenci pielęgniarstwa, dzieła literackie, motyw katastroficznej epidemii, pandemia COVID-19.



Copyright © 2024 Pielęgniarstwo Polskie. Wszelkie prawa zastrzeżone