DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2018.8 Fraza do cytowania: Nowak E, Pierzak M Poziom wiedzy studentów studiów medycznych i niemedycznych w zakresie udzielania pierwszej pomocy. Piel Pol. 2018;1(67):65–70. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2018.8 Wstęp. Pierwsza pomoc to zespół czynności podejmowanych w celu ratowania osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego wykonywanych przez osobę znajdującą się na miejscu zdarzenia, w tym również z wykorzystaniem udostępnionych do powszechnego obrotu wyrobów medycznych oraz produktów leczniczych. Cel badania to pomiar oraz ocena poziomu wiedzy studentów studiów medycznych i niemedycznych dotyczącej zasad i umiejętności praktycznych udzielenia pierwszej pomocy.
Materiał i metody. Badanie przeprowadzono od grudnia 2016 r. do lutego 2017 r. na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego oraz Politechnice Świętokrzyskiej w Kielcach. W badaniu wzięło udział 137 studentów. W pracy wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. Techniką, którą się posłużono, była technika ankiety.
Wyniki. Poziom wiedzy studentów uzależniony jest od wielu czynników, wśród których zasadniczą rolę odgrywają: doświadczenie oraz profil kierunków studiów. Porównywane grupy studentów cechowały się różną wiedzą w zakresie udzielania pierwszej pomocy. Jak wskazywały średnie (M), studenci studiów medycznych prezentują wyższy poziom tej wiedzy (M = 10,21) niż studenci studiów niemedycznych (M = 8,35).
Wnioski. Profil kierunku studiów ma decydujący wpływ na poziom wiedzy oraz umiejętności z zakresu pierwszej pomocy. Studenci studiów zarówno medycznych, jak i niemedycznych bezwzględnie powinni być zobowiązani do uczestnictwa w zajęciach kształcących wiedzę oraz umiejętności praktyczne z zakresu pierwszej pomocy.
Słowa kluczowe: pierwsza pomoc, poziom wiedzy, studenci.
|
|