Fraza do cytowania: Czarnecka J, Kobos E, Sienkiewicz Z, Krupienicz A Wiedza studentów Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego na temat osteoporozy. Piel Pol. 2015;1(55):61–67. Wstęp. We współczesnym świecie osteoporoza nie jest traktowana jako element naturalnego procesu starzenia się, lecz jako skomplikowana choroba, która ma związek z niemalże każdym aspektem zdrowia.
Cel. Celem pracy była ocena poziomu wiedzy studentów Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego na temat osteoporozy oraz porównanie stanu wiedzy studentów z kierunku pielęgniarstwo i zdrowie publiczne.
Materiał i metody. Badana grupa liczyła 100 studentów z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (50 studentów z kierunku pielęgniarstwo i 50 ze zdrowia publicznego). W badaniu zastosowano autorski kwestionariusz, składający się z 23 pytań zamkniętych. Do obliczenia różnicy istotnie statystycznej między studentami zdrowia publicznego a pielęgniarstwa wykorzystano metodę testu U Manna-Whitneya.
Wyniki. Grupę ankietowanych reprezentowały głównie kobiety (86 studentek i 14 studentów). Analiza wyników badań wykazała, że średnia procentowa ilość prawidłowych odpowiedzi dla studentów z kierunku zdrowie publiczne wynosi 40,73%, zaś studentów z pielęgniarstwa wynosi 54,67%. Odnotowano różnicę istotną statystycznie (p = 0,000) między poziomem wiedzy studentów z kierunku zdrowie publiczne a wiedzą studentów
z pielęgniarstwa, na korzyść studentów pielęgniarstwa.
Wnioski. Poziom wiedzy studentów Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego na temat osteoporozy kształtował się na poziomie dostatecznym. Procentowa ilość prawidłowych odpowiedzi
w grupie badanych z kierunku pielęgniarstwo przyjmowała większe wartości, niż w grupie badanych z kierunku zdrowie publiczne.
Słowa kluczowe: osteoporoza, wiedza, złamanie kości, profilaktyka.
|
|