DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2018.17 Fraza do cytowania: Smoleń M, Kędra EM Motywy wyboru kształcenia na kierunku: pielęgniarstwo w opinii studentów Państwowej Medycznej Wyższej Szkoły Zawodowej w Opolu. Piel Pol. 2018;2(68):141–151. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2018.17 Wstęp. Bardzo ważnym momentem w życiu każdego człowieka jest wybór kierunku studiów oraz zawodu. Wyborem tym najczęściej kierują motywy, które można podzielić na dwie grupy: motywy wewnętrzne (podmiotowe) i zewnętrzne (sytuacyjne).
Cel. Określenie motywów, jakimi kierują się osoby wybierające kształcenie na kierunku: pielęgniarstwo w PMWSZ w Opolu.
Materiał i metody. Badaniem objęto 181 studentów kierunku: pielęgniarstwo PMWSZ w Opolu. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z techniką ankiety, do której opracowano autorski kwestionariusz ankiety.
Wyniki. O wyborze kierunku: pielęgniarstwo w PMWSZ w Opolu przez badanych studentów decydowały: chęć niesienia pomocy ludziom (76,2%) oraz perspektywa łatwego znalezienia pracy (92,8%). Ponowny wybór tego kierunku kształcenia potwierdziło 89,8% respondentów. Wybór PMWSZ w Opolu na uczelnię, w której kształcą się respondenci, podyktowany jest bliskością miejsca zamieszkania (67,4%).
Wnioski. Wybór kierunku studiów był z reguły wyborem świadomym, a główne motywy, którymi w tym wyborze kierowali się badani studenci, nie odbiegały od oczekiwanych.
Słowa kluczowe: pielęgniarka/pielęgniarz, motywacja, edukacja, zawód.
|
|