DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2019.1 Fraza do cytowania: Starek I, Gawęda A Analiza wiedzy personelu pielęgniarskiego na temat wybranych zagadnień związanych z przewlekłą chorobą nerek. Piel Pol. 2019;1(71):11–20. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2019.1 Wstęp. Proces edukacyjny pacjentów z przewlekłą chorobą nerek (PChN) stanowi integralną część leczenia i zapobiegania powikłaniom, które są skutkiem choroby nerek. Umiejętne prowadzenie
procesu edukacyjnego umożliwia pacjentom i ich rodzinom prawidłowe funkcjonowanie z chorobą w społeczeństwie, ogranicza powikłania, co jest korzystne dla zdrowia samego chorego oraz przekłada się na koszty leczenia.
Cel. Celem badania była ocena wiedzy personelu pielęgniarskiego dotyczącej wybranych zagadnień związanych z przewlekłą chorobą nerek, zwłaszcza z edukacją pacjentów.
Materiał i metody. Zbadano ogółem 150 osób (50 pracujących w poradniach, 50 pracujących w stacjach dializ oraz 50 pracujących w oddziałach szpitalnych). Metoda, jaką zastosowano, to sondaż diagnostyczny w technice ankiety.
Wyniki. Osoby z personelu pielęgniarskiego pracujące w stacji dializ wykazały się wyższą wiedzą, m.in. w zakresie podaży potasu w przyjmowanych pokarmach, suplementacji wapnia i witaminy D, podaży płynów, niż te zatrudnione w oddziałach i w przychodniach.
Wnioski. W badanej grupie personel pielęgniarski pracujący w stacji dializ wykazał się wyższą wiedzą niż ten zatrudniony w oddziałach i w przychodniach.
Słowa kluczowe: przewlekła choroba nerek, edukacja.
|
|