Analiza wiedzy personelu pielęgniarskiego na temat wybranych zagadnień związanych z przewlekłą chorobą nerek

Kliknij autora aby wyszukać wszystkie publikowane przez niego artykuły:
Ilona Starek, Anna Gawęda

1 (71) 2019 s. 11–20
Kliknij aby wrócić do spisu treści
11_1_71_2019.pdf
Cyfrowa wersja artykułu (plik PDF)

DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2019.1

Fraza do cytowania: Starek I, Gawęda A Analiza wiedzy personelu pielęgniarskiego na temat wybranych zagadnień związanych z przewlekłą chorobą nerek. Piel Pol. 2019;1(71):11–20. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2019.1

Wstęp. Proces edukacyjny pacjentów z przewlekłą chorobą nerek (PChN) stanowi integralną część leczenia i zapobiegania powikłaniom, które są skutkiem choroby nerek. Umiejętne prowadzenie procesu edukacyjnego umożliwia pacjentom i ich rodzinom prawidłowe funkcjonowanie z chorobą w społeczeństwie, ogranicza powikłania, co jest korzystne dla zdrowia samego chorego oraz przekłada się na koszty leczenia. Cel. Celem badania była ocena wiedzy personelu pielęgniarskiego dotyczącej wybranych zagadnień związanych z przewlekłą chorobą nerek, zwłaszcza z edukacją pacjentów. Materiał i metody. Zbadano ogółem 150 osób (50 pracujących w poradniach, 50 pracujących w stacjach dializ oraz 50 pracujących w oddziałach szpitalnych). Metoda, jaką zastosowano, to sondaż diagnostyczny w technice ankiety. Wyniki. Osoby z personelu pielęgniarskiego pracujące w stacji dializ wykazały się wyższą wiedzą, m.in. w zakresie podaży potasu w przyjmowanych pokarmach, suplementacji wapnia i witaminy D, podaży płynów, niż te zatrudnione w oddziałach i w przychodniach. Wnioski. W badanej grupie personel pielęgniarski pracujący w stacji dializ wykazał się wyższą wiedzą niż ten zatrudniony w oddziałach i w przychodniach.

Słowa kluczowe: przewlekła choroba nerek, edukacja.



Copyright © 2024 Pielęgniarstwo Polskie. Wszelkie prawa zastrzeżone